OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som samordnare för barnahus i Jämtland erbjuds du ett brett och varierande uppdrag, där du får chansen att samverka och vidareutveckla vår verksamhet med barnens rättigheter som hjärtefråga. Tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar du till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Till Barnahus kommer barn och unga under 18 år som misstänks ha blivit utsatta för hot, våld och sexualbrott. Här får barnet eller den unga träffa berörda personer på en och samma plats. Barnahus kan beskrivas som att samverkan sker under ett gemensamt tak. När det finns misstankar om att barn utsatts för brott ska flera myndigheter samverka. Särskilt polis, åklagare och socialtjänst men också hälso- och sjukvård. Detta för att myndigheternas olika utredningar ska kunna genomföras säkert, effektivt och med hög kvalité.
I dag finns Barnahus på ett flertal orter i Sverige, och denna tjänst är placerad på Barnahus i Östersund.
ARBETSUPPGIFTER
Som samordnare har du det övergripande ansvaret för den löpande verksamheten vid Barnahus i Jämtlands län. Du kommer i rollen att representera polismyndigheten i olika sammanhang, vilket innebär en central roll i samverkansarbetet mot externa partner. I arbetet samarbetar du tätt med en samordnare från socialtjänsten. I uppdraget ingår bland annat att:
• Sammankalla till och leda samrådsmöten med samverkande parter
• Bidra med rådgivning och kunskap till Barnahus samtliga parter (I form av rådgivningssamtal, föreläsningar mot ex. skola, ungdomsmottagningar)
• Sammanställa och ta fram statistik och redogöra för verksamheten i olika forum, politiska sammanträden mm.
• Genomföra krissamtal i samarbete med socialsekreterare från länets alla kommuner och Regions Jämtland/Härjedalen
• Planera och utforma fysiska och/eller digitala utbildningar samt övriga kompetensutvecklingsprojekt
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Polisexamen enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman alternativt annan akademisk utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• B-körkort
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av utredningsarbete, extra meriterande anses erfarenhet av barnutredning
• Arbetslivserfarenhet av statlig eller offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att verka som en samordnande funktion som arbetsgivaren bedömer relevant
• God kunskap om polisens organisation
• Vana att presentera och föredra information till olika parter
• Erfarenhet av metodutveckling avseende utbildningar samt implementering av dessa
Personliga egenskaper
Som person söker vi dig som är relationsskapande, som drivs och trivs med att samverka med andra människor. Vi söker dig som har en förmåga att se ett helhetsperspektiv, där du arbetar med olika perspektiv i frågor och verkar tvärfunktionellt.
Då uppdraget är brett, så söker vi dig som är flexibel och gillar en varierad vardag där utveckling är i fokus. Du kommer vidare att ha en central roll i ett kompetenshöjningsarbete där du möter allmänheten i olika samverkansfrågor, därav så ser vi gärna att du är en kommunikativ och pedagogisk person.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Östersund
Arbetstid: Dagtid, Må-fredag
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare/Polisassistent
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5/12 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
t.f chef RLC Hans-Olof Marsktröm
010-5682220
t.f gruppchef Örjan Ovesson
010-568 22 22
SEKO Sven-Erik Karlsson
11414
Polismästare Bengt Jansson
076-145 65 40
Chef forensiska sektionen Helén Kelly
010-56 83390
Inspektör, Forensik 3 Rgn Nord Fredie Wibron
HR-partner Eva Wikman
010-56 83945
Fackliga företrädare från OFR/P, SEKO, OFR/S och
Mats Eriksson
010-568213
Kommissarie Ulf Wikner
010-56 826 33