OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seEnheten för Ekonomistyrning på Svenska institutet ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation. Enheten ansvarar för att utveckla, driva och ge metodstöd till upphandling, verksamhetsplanering, budgetering, finansiell uppföljning, redovisning, rapportering och intern kontroll. Ett viktigt uppdrag är att effektivisera och anpassa ekonomiadministrativa stödsystem och processer så att de motsvarar verksamhetens behov och externa krav.
Som ekonomihandläggare kommer du att ingå i ett team på tre personer. I teamet ingår en redovisningsansvarig tillika teamledare, en ekonomihandläggare med fokus på ekonomiadministration, och den tjänst som nu utlyses, ekonomihandläggare med fokus på redovisning. Löpande ekonomiadministrativt arbete är till stor del är outsourcat till Statens Servicecenter (SSC), vilket ökar enhetens möjligheter att möta behov och utveckla stöd till myndighetens chefer och medarbetare.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom ekonomiområdet med löpande redovisning, avstämning av utfall mot lagd budget, rättningar, kalkylering samt ger råd och stöd i redovisningsfrågor. Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt enligt myndighetens metoder och rutiner. I tjänsten ingår att vara delaktig i eller att själv driva utveckling av rutiner, processer och arbetssätt. För att trivas i rollen krävs ett intresse för förändringsarbete.
Vi söker dig med goda kunskaper inom redovisning som kan ta tag i både mer kvalificerade uppgifter inom ekonomiområdet, men även löpande ekonomiadministrativa uppgifter som kontoavstämningar och rättningar, registervård och utbetalningar.
Som ekonomihandläggare arbetar du huvudsakligen med:
• kontoavstämningar och delaktighet i att säkerställa god ekonomisk redovisning
• inläggning av budget och prognos i Agresso Planner
• uppföljning av utfall mot lagd budget
• leverantörsreskontran; administration av leverantörsregistret, Visma Proceedo flöde, manuella utbetalningar samt stipendie- och bidragsutbetalningar, m.m.
• kundreskontra; hantering av inbetalningar
• samarbete med Statens Servicecenter gällande systemadministration och annan löpande drift av bl.a Agresso, Visma Proceedo
• löpande stöd till verksamheten gällande frågor relaterat till punkterna ovan
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial ekonomiutbildning eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av att arbeta som ekonomihandläggare
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem
• goda kunskaper i MS Excel (t ex pivottabeller, leta rad etc.)
• mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska
Det är dessutom meriterande om du har:
• erfarenhet av ekonomisystemet Agresso
• kunskaper i statlig redovisning och de förordningar som styr detta
• erfarenhet av att ta fram handledningar och rutinbeskrivningar
• erfarenhet av samarbete med Statens Servicecenter
•
Som person är du trygg med att ta ansvar i din yrkesroll. Du föredrar att arbeta i team och tycker det är roligt att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare. Du är noggrann och analytisk i ditt arbete och håller tidsfrister. Som person är du också flexibel, pedagogisk och serviceinriktad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning inom myndigheten blir ekonomihandläggare.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-08-21.
Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av urvalsprocessen kan också arbetsprov begäras in.
Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.