Vi söker en erfaren informationsspecialist

Arbetsbeskrivning

Formas är ett statligt forskarråd inom hållbar utveckling. Vår kärnverksamhet består av forskningsfinansiering, strategi, utvärdering och analys samt forskningskommunikation. Vi är en kunskapsintensiv organisation med engagerade medarbetare som brinner för en hållbar utveckling av vårt samhälle. Formas erbjuder ett stimulerande och varierande arbete med stort eget ansvar och möjlighet att påverka. Vi är idag ca 75 medarbetare och sitter i nyrenoverade, aktivitets­baserade lokaler på Drottninggatan 89 i Stockholm. Formas är även värdmyndighet för Klimatpolitiska rådet.

Nu när vår informationsspecialist går vidare till nya utmaningar söker vi en efterträdare som är intresserad av informationshantering och forskningsfrågor.

Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt.

Formas har uppdrag om att finansiera högkvalitativ och samhällsrelevant forskning och innovation inom områdena miljö, samhällsbyggande och areella näringar. Syftet är att bidra till att nå de forskningspolitiska målen och FN:s Agenda 2030. Vårt uppdrag omfattar också att ta fram systematiska forskningssammanställningar, som kan utgöra underlag när kostnadseffektiva styrmedel och åtgärder inom miljöområdet ska tas fram. Gruppen som arbetar med forskningssammanställningar består av sju personer och är en del av Avdelningen för analys och policy.

Om rollen

Som informationsspecialist kommer du att ha en central roll i att driva och utveckla Formas vetenskapliga informationsförsörjning, och du kommer att bidra till att högsta kvalitet uppnås i de litteratursökningar som genomförs inom ramen för de systematiska forskningssammanställningarna. Du arbetar tillsammans med projektledare och vetenskapligt sakkunniga. Du kommer även att ansvara för hanteringen av Formas vetenskapliga databaser och tidskrifter. I arbetet kan också andra arbetsuppgifter kring vetenskaplig publicering ingå. Formas driver kontinuerligt ett utvecklingsarbete för att höja kvaliteten och effektiviteten i vår verksamhet, t.ex. genom att i högre grad utnyttja digitaliseringens möjligheter. Du kommer att få möjlighet att vara med och utveckla nya arbetssätt och arbetsformer, samt att delta i olika interna och externa projekt.

Vem är du?

Vi söker dig som är intresserad av informationshantering och forskningsfrågor, och har:
examen i biblioteks- och informationsvetenskap, eller motsvarande relevant akademisk examen, flera års erfarenhet från systematisk informationssökning, mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift, med mycket god vana att skriva rapporter både på svenska och engelska.

Dessutom är det meriterande om du har:

arbetat med systematiska översikter,

arbetat med metod- eller kvalitetsutveckling,

erfarenhet av referenshanteringsprogram,

erfarenhet från offentlig verksamhet.

Du har god samarbetsförmåga och kan se helhet, samt planera och prioritera ditt eget arbete. Du är duktig på att själv driva ditt arbete framåt och ta egna initiativ. Som person är du strukturerad, kommunikativ och ansvarstagande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Om anställningen

Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Formas tillämpar 6 månaders provanställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla.

Att jobba på Formas
Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas



Ansökan

Sista ansökningsdatum är 2022-02-10

 

Kontaktpersoner

Erik Eriksson

Chef för avdelningen för analys och policy

erik.eriksson@formas.se

 

Ann-Sofi Grapengiesser

HR-specialist

ann-sofi.grapengiesser@formas.se

 

Cathrine Beijer

Företrädare för ST

cathrine.beijer@formas.se

 

Åsa Frisk

Företrädare för Saco

Asa.frisk@formas.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Formas
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 januari 2022
  • Ansök senast: 10 februari 2022

Postadress

Drottninggatan 89
STOCKHOLM, 11360

Liknande jobb


Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

25 november 2024

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024