Vi söker en förvaltningshandläggare

Vi söker en förvaltningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

På Rättsenheten handläggs ärenden inom ett stort antal rättsområden. Vi prövar bland annat överklaganden av kommunala beslut enligt plan- och bygglagen och miljöbalken, allmänna val samt har tillsyn över stiftelser, bevakningsföretag, överförmyndare och begravningsverksamhet. Enheten bidrar med juridisk kompetens och rådgivning i de olika sakfrågor som andra enheter vid Länsstyrelsen arbetar med.

ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningshandläggare på Rättsenheten arbetar du med handläggning av ärenden och tillsyn inom några av de områden som hanteras på rättsenheten, exempelvis stiftelser, väktare, trafikärenden och förordnanden av skilda slag. I arbetet ingår också administrativt arbete som bland annat registrering, diarieföring och expediering av ärenden. I vissa fall deltar du i nära samarbete med kollegor inom olika ärendeslag. Rollen kan också innebära att publicera information på vår hemsida och besvara och fördela frågor från andra delar av verksamheten, samt regelbunden kontakt med allmänheten. Du arbetar vid dator och en stor del av arbetet sker i länsstyrelsens ärendehanteringssystem Platina.

KVALIFIKATIONER
Krav
Du har avslutad gymnasieutbildning
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Du har god datorvana och goda kunskaper i MS Office
Då tjänsten är säkerhetsklassad är svenskt medborgarskap ett krav, registerkontroll och säkerhetsprövning kommer att genomföras.

Meriterande
Erfarenhet av handläggning mot bevakningsföretag
Erfarenhet av handläggning inom begravningsärenden
Erfarenhet av arbete inom allmänna val
Erfarenhet av arbete inom överförmyndarfrågor
Erfarenhet av handläggning inom förvaltningsmyndighet, ärendehanteringssystem m.m.
Akademiska studier med samhällsvetenskaplig eller förvaltningsjuridisk inriktning
Viss juridisk kunskap

Personliga egenskaper
Du är självständig och har ett strukturerat och effektivt arbetssätt
Du har förmågan att se en helhet samtidigt som du kan hantera flera olika ämnesområden
Du har viljan att förstå och tillämpa en statlig myndighets värdegrund och arbetssätt

Vi kommer vid rekryteringen att lägga stor vikt vid dina meriter, personliga egenskaper och referenser.



ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter.

Vi tillämpar provanställning

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


22 november 2024

Registerhandläggare

Registerhandläggare

14 oktober 2024