OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en inköpsadministratör som vill lyfta våra inköp samt hjälpa oss bli Sveriges bästa inköpsfunktion. Är det en utmaning som passar dig? Då vill vi att du hör av dig!
Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen, men också till ett levande centrum med mötesplatser, uteserveringar och spännande kultur - samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv. Dessutom har Borås Stad utsetts till Årets kommun i Sveriges största karriärundersökning och rankas som ett av de hundra bästa karriärföretagen i Sverige.
Som inköpsadministratör kommer du att jobba på inköpsenheten inom Koncerninköp som är en del av Stadsledningskansliet. Här letar vi alltid efter möjligheter att tänja på gränserna och göra så bra affärer för boråsarna som möjligt. På lång sikt har vi satt målet riktigt högt: att bli Sveriges bästa inköpsfunktion. För att lyckas jobbar vi hela tiden med att fila på detaljer, hitta nya kreativa lösningar och skapa affärer i toppklass för våra beställare.
Som inköpsadministratör arbetar du med varierade uppgifter. Främst kommer du att arbeta med Borås Stads spendanalysverktyg, avdelningens fakturahantering samt stöttar avdelningen i inköps- och upphandlingsfrågor.
Borås Stad arbetar med spendanalysverktyget Spend by Excitia som tillhandahåller både analys för ekonomiska värden och miljövärden. Din roll ansvarar för att systemet hålls uppdaterat så att verksamheterna ska kunna ha rätt data i vardagen. I ditt uppdrag ska du också utveckla arbetet med spendanalys tillsammans med medarbetare på Koncerninköp samt verksamheten.
Utöver det kommer du att hantera Koncerninköps löpande fakturahantering, vilket innebär både att godkänna och skapa fakturor.
Det ger dig stora möjligheter att sätta dig in i och utveckla våra inköp ur många olika perspektiv, och det enda som egentligen sätter gränsen för vad du kan vara med och utveckla är din kompetens och din ambition.
För att klara rollen är det viktigt att du känner dig bekväm med att leda arbetet i dina projekt och samtidigt vara beredd att stötta i andra. Du behöver också vara flexibel och hantera variationer i arbetsuppgifter, ibland under tidspress.
Vi ser att ditt intresse för administration och inköp, din personlighet och framförallt din vilja att arbeta hos oss i Borås är det mest väsentliga.
Du har en flerårig akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område, t.ex. ekonomi eller annan relevant utbildning. Du kan också ha en erfarenhet, som vi bedömer likvärdig.
Det är meriterande om du har arbetat med spendanalys, upphandlings- och inköpsarbete samt har kunskaper inom juridik, ekonomi, LOU eller LUF. Det är även en stor fördel om du har kunskaper inom Word och Excel.
Som person behöver du vara positiv, med ett stort driv och vara mycket intresserad av att jobba med och utveckla arbetet med inköp och upphandling. Du har en fallenhet för struktur och noggrannhet och ska kunna göra prioriteringar i ditt arbete. Vidare förstår du vikten av att ge god service och vara affärsmässig i ditt samarbete med medarbetare, beställare och leverantörer. Du kan kommunicera väl på svenska i både tal och skrift med medarbetare på alla olika nivåer i organisationen.
Vi kan erbjuda en mycket utmanande och stimulerande roll för dig som vill utveckla inköpsarbetet i Borås Stad och bidra till bättre affärer för invånarna. Du får en plats hos oss på Stadsledningskansliet, med anställning 100 procent och tillträde enligt överenskommelse.