Vi söker en kvalificerad jurist som vill arbeta med behörighetsfrågor

Arbetsbeskrivning

Avdelningen för regler och behörighet svarar för myndighetens regelstyrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen svarar dessutom för utfärdande av legitimationer och andra behörighetsbevis, fördelning och uppföljning av statsbidrag samt för myndighetens arbete med klassifikationer och terminologi.

Enheterna för behörighet prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Till den av behörighetsenheterna som handlägger ansökningar om specialistkompetens samt EU-ansökningar söker vi nu en kvalificerad jurist.


Vi söker dig som vill
•vara juridiskt stöd i behörighetsärenden inklusive kvalitetssäkring av beslut
•göra rättsutredningar
•föra myndighetens talan i domstol
•delta i remissarbeten
•delta i föreskriftsarbeten
•föredra yttranden till JO och JK
•delta i myndighetens utveckling av behörighetsfrågor
•delta i samarbete med andra myndigheter och intressenter, även på nordisk och EU-nivå


Kvalifikationskrav
•jur kand
•notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig
•flerårigt kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
•goda kunskaper i förvaltningsrätt
•mycket god verbal och skriftlig förmåga i svenska och engelska

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är analytisk, flexibel och har  en god kommunikationsförmåga. Du ska också vara pedagogisk samt bra på att samarbeta.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Det är dessutom meriterande om du har
•erfarenhet av EU-rättsligt arbete
•erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor
•erfarenhet av arbete med ST-frågor
•processvana
•goda kunskaper i EU-rätt
•goda kunskaper i hälso- och sjukvårdsjuridik


 
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, heltid och med placering i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se. Sista ansökningsdag är den 26 april 2015. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1-9087/2015. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Facklig företrädare för SACO är Rose-Marie Nylander 075- 2473182, för ST är Åsa-Britt Edoff 075- 2473181, för Vårdförbundet är Magnus Göransson 075-2473710.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 april 2015

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Beredningsjurister

Beredningsjurister

28 november 2024

ÖKS söker högskoleutbildad föredragande till visstidsanställning

ÖKS söker högskoleutbildad föredragande till visstidsanställning

26 november 2024

Beredningsjurist

Beredningsjurist

26 november 2024

Högsta domstolen söker beredningsjurister

Högsta domstolen söker beredningsjurister

25 november 2024