OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommun, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är ca 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att vår värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande verktyg som tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera.
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.
Löneservice har ett nationellt uppdrag och ansvarar för 23 myndigheters löneadministration. Vi har fokus på vad våra kunder vill ha och möter alla professionellt och med respekt. På avdelningen är vi 12 medarbetare som tillsammans bidrar till helheten för att klara vårt uppdrag. Vi hanterar strax över 7 000 löner per månad och har ett nära och gott samarbete.
Löneadministrationen för statliga myndigheter samordnas stegvis av myndigheten Statens Servicecenter. Länsstyrelsernas Löneservice kommer inom några år att ansluta till denna samordning.
ARBETSUPPGIFTER
Som lönekonsult hos oss får du möjligheten att arbeta med hela löneprocessen för 1-3 myndigheter med lönerapportering, kontroll- och kvalitetsgranskning och avstämningar fram till den slutliga löneutbetalningen. Du kommer även att ge support och stöd till chefer och medarbetare med dagliga frågor kring lön och det statliga avtalet för löner och förmåner.
En annan viktig del i arbetet är att utveckla verksamheten med nya arbetssätt, för effektivisering och smart systemanvändning. Här har lönekonsulterna en viktig roll i att driva och delta i förändrings och förbättringsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning inom löneadministration alternativt minst några års erfarenhet av lönearbete. Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska och kunna tolka avtal och lagar. Det är en merit med kunskap om systemet Unit4 ERP samt det statliga Villkorsavtalet.
Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta, arbeta självständigt samt att hålla en hög servicegrad. Du ska på ett pedagogiskt sätt kunna svara på frågor och förklara för våra kunder. Du ska ha bra förmåga att kommunicera och kunna ta egna initiativ.
Då arbetstempot emellanåt är högt lägger vi stor vikt vid att du är stresstålig och har ett strukturerat arbetssätt och kan hålla god ordning.
ÖVRIGT
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.
Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövningen då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan anställning.
Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.