OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en paralegal till vårt kontor i Örebro.
Arbetsuppgifter
Som paralegal kommer du främst handlägga konkurser tillsammans med advokatbyråns fyra konkursförvaltare. Konkursförvaltarens uppgifter består bl a i att:
• ta hand om konkursboets egendom och vid behov överta driften av verksamheten.
• hantera personalen och deras löner.
• utreda konkursboets tillgångar och skulder.
• granska och utreda orsakerna till konkurser och de transaktioner som ägt rum före konkursen.
• granska konkursbolagets bokföring.
• sälja tillgångarna och driva in utestående fordringar.
• betala ut behållningen i boet till fordringsägare.
Du kommer såsom affärsstöd assistera konkursförvaltaren vid kontakter med myndigheter, fordringsägare och andra intressenter. Du kommer även såsom konkurshandläggare att självständigt handlägga egna konkurser. Arbetet utförs företrädesvis på svenska men god kunskap i engelska är också nödvändigt då det ofta förekommer internationella kontakter. På sikt kommer arbetet innebära ett stort eget ansvar.
Omfattning
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vi tänker oss att tjänsten tillsätts den 1 september 2023 men kan överväga ett annat startdatum om så krävs, heltidstjänst, 40 h/vecka.
Vem är du?
Vi tänker oss att du har en rättsvetenskaplig utbildning. Vi söker dock inte dig med en jur kand till den här tjänsten. Tidigare arbetslivserfarenhet är naturligtvis meriterande. Vi tror att jobbet kräver att du är trygg med att ta egna beslut och har en fallenhet för att hantera människor. Arbetet innebär stundtals att du i praktiken får inta rollen som personalansvarig, inköpsansvarig och försäljningsansvarig i konkursade bolag. Arbetet innehåller både kvalificerat juridiskt, administrativt och praktiskt arbete. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i Microsoft Office-paketet samt har mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.
En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att du är noggrann, ansvarstagande, tar initiativ och driver ditt eget arbete strukturerat med en hög servicenivå. Arbetet ställer höga krav på prestigelöshet och professionalism så stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder en trevlig arbetsmiljö där det är viktigt att man skall trivas och även kunna kombinera ett stimulerande arbete med fritid och familjeliv.
Ansökan
Vi ser fram emot att få in din ansökan snarast och senast 22 maj 2023.
Eventuella frågor om tjänsten besvaras av erik.lingsell@lindahl.se via e-post.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Josefine Bohlin