OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.
Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.
Sektor vård och omsorg har ca 1500 medarbetare och ansvarar för insatser till äldre och funktionshindrade. Verksamheten styrs i huvudsak utifrån Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Vår målsättning är att erbjuda stöd på rätt nivå utifrån individens behov och önskan och vi arbetar sedan många år utifrån ett aktiverande och stödjande förhållningssätt. Vi arbetar i team med olika professioner för att uppnå ett samordnat stöd till individen.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill ha ett spännande och utvecklande arbete. Som personlig assistent får du ett varierande arbete som utförs både i och utanför våra brukares hemmiljö.
Du är en stor och viktig del i våra brukares välbefinnande och vårt arbete grundar sig i våra ledord trygghet, ansvar och respektfullt bemötande. Du arbetar omsorgsfullt och professionellt i samarbete med övriga i arbetslaget och i nära kontakt med våra brukare. Det innebär även att arbeta för god samverkan med andra yrkesgrupper och anhöriga. Som personlig assistent utgår du från brukarens individuella behov, önskemål och genomförandeplan för att på bästa sätt stötta och hjälpa till för att individen ska kunna uppnå en så hög livskvalitet som möjligt i sin vardag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Vara behjälplig med serviceinsatser som exempelvis matlagning, tvätt och städning
• Vara behjälplig med förflyttning och personlig hygien
• Arbete med tydliga rutiner, tydliggörande pedagogik
• Social dokumentation
Du kommer att vara personlig assistent till 1 eller 2 brukare. I brukarens hem finns katt.
Arbete är förlagd till varannan helg. Arbetstid på vardagar är förlagda på dagen.
KVALIFIKATIONER
Att du har godkänd gymnasieutbildning från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller motsvarande är ett krav. Det är bra om du har erfarenhet av liknande arbete. Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom för verksamheten relevant område, exempelvis personlig assistentutbildning eller behandlingsassistentutbildning. Har du kunskaper och erfarenhet från arbete med psykisk eller fysisk funktionsnedsättning och/eller erfarenhet från arbete enligt Individens behov i centrum, IBIC, är det bra men är inte ett krav.
Du är en ansvarstagande och serviceinriktad person som sätter individens behov i centrum. Du är bra på att samarbeta med kollegor, brukare, anhöriga och andra samarbetspartners både inom och utom den egna organisationen. Vi tror att vi bygger en bättre verksamhet genom samarbete och utveckling tillsammans med andra. För att trivas hos oss är det viktigt att du har ett positivt förhållningssätt och har lätt att anpassa dig till nya förutsättningar. Vi förutsätter att du har lätt för att skapa relationer och att du har ett respektfullt bemötande.
Det är en fördel om du har körkort B.
Vi vill att du kan kommunicera muntligt och skriftligt på svenska då arbetet omfattar många kontaktytor och dokumentation. Det är självklart för oss att du har god datorvana och vi ser gärna att du har erfarenhet av dokumentation i journalsystem.
Vid anställning ska utdrag från polisens belastningsregister (Blankett 442.9) kunna uppvisas. Utdraget skall lämnas oöppnat till rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden för en fullständig ansökan tills att utdraget är dig tillhanda är ca 2 veckor.
ÖVRIGT
Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Helen Nordqvist
0500-498914
Enhetschef Åsa Bergström
0500-498332
Enhetschef Vivi-Anne Hultberg Alt
0500-498952
Enhetschef Susanne Österberg
0500-497976
Avdelningschef funktionsnedsättning Ann-Sofie Söderberg
0500-49 83 92
Enhetschef Malin Eriksson
0500-498441
Vik Enhetschef (från v30) Carola Löfgren
0500-497969
Avdelningschef funktionshinder Ann-Sofie Söderberg
0500-49 83 92
Enhetschef Pernilla Wäringer
0500-497972
Enhetschef Emma Ohlson
0500-498973