Vi söker en redovisningsekonom

Vi söker en redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Skånes Kommuner är en medlemsorganisation för de 33 skånska kommunerna. Vi är en politiskt styrd organisation och vår styrelse består av förtroendevalda från våra medlemskommuner.

Vårt uppdrag är främst att samordna, samverka och vara en samlad röst för Skåne. Detta för att våra medlemmar ska kunna nyttja sin gemensamma styrka. Ett av våra uppdrag är att samordna ett ekonomichefsnätverk för kommunerna i Skåne.

Skånes Kommuner är placerade i centrala Lund med närhet till kollektivtrafik, en flytt till nya lokaler är planerad till i början av 2023. Även de nya lokalerna ligger på stationsnära läge.

På Skånes Kommuner erbjuder vi dig en arbetsplats med snabba beslutsvägar samt kollegor som är samarbetsvilliga och experter på att bygga nätverk.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är villig att ta dig an en bred roll som redovisningsekonom hos Skånes Kommuner. Du kommer att arbeta i team tillsammans med controller och ekonomichef, där du som redovisningsekonom bidrar med din kompetens och kunskap inom ditt område.

Ekonomiavdelningen på Skånes Kommuner har ett strategiskt uppdrag när det gäller bevakning av kommunala ekonomifrågor. En del i uppdraget innebär att omvärldsbevaka inom ditt område.
Tjänsten som redovisningsekonom på Skånes Kommuner erbjuder ett arbete med ett helhetsperspektiv. Du deltar i budget och bokslutsarbete samt ansvar för delar inom internkontrollen.

Tillsammans med controller gör du prognosunderlag för både delar (projekt) och hela ekonomin. Eftersom vi är en liten organisation innefattar uppdraget också löpande arbetsuppuppgifter som tex kundfaktureringar, bankavstämningar, registrering av kund- och leverantörsreskontra, personalekonomi (löner, pensioner och prognoser), administration av ekonomichefnätverk.

På Skånes Kommuner finns en upphandlingsverksamhet som finansieras av en administrativ avgift från de leverantörer vi tecknar avtal med. I arbetsuppgifterna ingår ett särskilt ansvar för att planera och följa upp verksamheten på både kort och lång sikt.
Vi arbetar med förbättring och utveckling, vi förväntar oss att du är med och bidrar med problemlösningar och kartläggning av processer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande. Eftersom rollen innebär att självständigt ta ansvar för flera olika processer ser vi gärna att du har ett antal års erfarenhet. Till exempelvis från en redovisningsbyrå, där ansvar för egna klienter ingått, eller liknande erfarenhet.

Du behöver tycka om att arbeta både med rutinmässiga arbetsuppgifter likväl som med problemlösning och planering. Du är driven, nyfiken lösningsorienterad med en stor ansvarskänsla och en förmåga att vara självgående. Vi utgår ifrån att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har goda generella IT-kunskaper framför allt i Excel. Vi arbetar i ekonomisystemet Unit4, personalsystemet AGDA.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och eftersträvar jämställdhet och mångfald.

ÖVRIGT
Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skånes Kommuner
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2022
  • Ansök senast: 23 november 2022

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024