OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Vård och omsorgsförvaltningens Myndighetsavdelning handlägger ärenden inom lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) socialtjänstlagen (SoL) samt färdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Arbetsplatsen är centralt belägen med cirka 15 minuters promenadavstånd från centralstationen. På Myndighetsavdelningen är vi ett glatt gäng som värnar om en bra arbetsmiljö där vi stöttar varandra och arbetar för god arbetsgemenskap. Anställda i Alingsås kommun får möjlighet till friskvårdsbidrag och semesterväxling.
ARBETSUPPGIFTER
Inom Myndighetsavdelningen arbetar 24 medarbetare varav 10 arbetar med myndighetsutövning inom LSS. Enheten LSS är organiserade i ansvarsområden med inriktning mot barn, vuxna och personlig assistans. Denna uppdelning är inte statisk utan kan komma att förändras över tid. I det dagliga arbetet finns tillgång till metodstöd av metodhandledare och arbetsgruppen har även regelbunden processhandledning.
Arbetet med myndighetsutövning inom LSS innebär att vid begäran om insats utreder vi rätten till personkrets och behovet av sökt insats samt i vissa ärenden även fatta beslut. Att följa upp och pröva om rätten till insats ingår också i arbetsuppgifterna. Arbetet innebär ett nära samarbete med bland annat enhetschefer och personal inom utförarenheten, externa samverkanspartners och andra myndigheter. Dokumentation genomförs i verksamhetssystemet Magna Cura.
Tjänsten som utannonseras är främst inriktad på handläggning som rör barn och ungdomar men du kan också komma att handlägga övriga insatser som tillhör målgruppen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, jurist, socialpedagog eller har en annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
Du har god kunskap om målgruppen, har en positiv människosyn och har ett bra bemötande mot olika personer. Du intresserar dig för lagstiftning och omvärldsbevakning inom området och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är flexibel och har en god förmåga att strukturera ditt arbete.
Tjänsten som socialsekreterare inom LSS kräver att du kan arbeta både enskilt och i grupp, att du har förmåga att samverka med kollegor inom förvaltningen och andra samverkanspartners i samhället. Du behöver ha en god analytisk förmåga, god datorvana och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
För tjänsten krävs körkort B.
ÖVRIGT
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Offentliga jobb.
Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.