OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.
Beskrivning
Omsorgsförvaltningen i Värnamo kommun söker en socialt ansvarig samordnare (SAS) för verksamheterna inom äldreomsorg- och funktionshinderområdet i Värnamo.
Omsorgsförvaltningen är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för dem vi finns till för.
Arbetsuppgifter
I ditt uppdrag ingår att arbeta med tillsyn och granskning av omsorgsförvaltningen samt att föreslå förbättringsåtgärder. Du ansvarar för bedömning och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till tillsynsmyndigheten IVO. I uppdraget ingår även uppföljning av vidtagna åtgärder vid identifierade fel och brister i verksamheten. Du återkopplar och bistår personalen på ett pedagogiskt sätt och bidrar till ökat lärande för verksamheten i till exempel Lex Sarah processen. Vidare stödjer du verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt.
Intern och extern verksamhetsgranskning ingår, i enlighet med, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning av rättsläget och kvalitetsarbetet inom området. Du återkopplar resultatet av ditt uppdrag till ansvariga chefer och omsorgsnämnd. Vidare deltar du i introduktion, utbildning och fortbildning av personal, genomför utredningar och bereder ärenden till omsorgsnämnd.
Som en del i att utveckla verksamheten kommer du ha ett nära samarbete med ansvariga chefer, utvecklingsledare, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR).
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området samt gedigen erfarenhet av utredningsarbete. Du har även god kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS och HSL samt övergripande kommunallagstiftning. Du har också kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning inom socialtjänstens område. Det är meriterande med tidigare erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning likväl som kvalificerat arbete inom äldreomsorg och/eller funktionshinderområdet.
Vi söker dig som tar egna initiativ och stimuleras av att bidra till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation. Du är van vid att arbeta självständigt och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har en välutvecklad pedagogisk förmåga och kan på ett enkelt och tydligt vis bidra med kunskap och lärande till dina kollegor i komplexa ärenden som berör till exempel lagstiftning. Du ska även kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen.
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet som ska göras på ett effektivt sätt och är tydlig i din kommunikation. Du har en god analytisk förmåga och kan lätt sätta dig in i komplexa frågor, samtidigt som du arbetar lösningsfokuserat utifrån ett helhetsperspektiv.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.