Vi söker en trafikhandläggare

Vi söker en trafikhandläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

På Rättsenheten handläggs ärenden inom ett stort antal rättsområden. Vi prövar bland annat överklaganden av kommunala beslut enligt plan- och bygglagen och miljöbalken, allmänna val samt har tillsyn över stiftelser, bevakningsföretag, överförmyndare och begravningsverksamhet. Enheten bidrar med juridisk kompetens och rådgivning i de olika sakfrågor som andra enheter vid Länsstyrelsen arbetar med.

ARBETSUPPGIFTER
Som trafikhandläggare på Rättsenheten kommer du huvudsakligen arbeta med lokala trafikföreskrifter, beslut om hastighetsbegränsningar, skyltar intill väg, föreskrifter för sjötrafik, tillstånd till tävlingar och andra tillfälliga evenemang på allmänna och enskilda vägar samt vissa andra relaterade frågor. Varje ärende hanteras utifrån rådande förutsättningar vilket ställer krav på analytisk förmåga och kapacitet att hantera fler olika regelverk. Arbetet ställer även höga krav på kommunikation då det innebär omfattande kontakter med andra myndigheter, allmänhet och föreningar samt kollegor i andra län.

Arbetsuppgifterna kan också i viss omfattning komma att innefatta tillsyn eller annan handläggning inom några av de områden som hanteras på rättsenheten, exempelvis stiftelser, medborgarskap, spridning av aska, begravningsfrågor och förordnanden av olika slag. I tjänsten ingår även administrativt arbete som bland annat registrering, diarieföring och expediering av ärenden. . Vissa arbetsmoment genomförs självständigt medan andra sker i nära samarbete med kollegor inom olika ärendeslag. en stor del av arbetet sker i länsstyrelsens ärendehanteringssystem Platina.

KVALIFIKATIONER
Krav
Du har avslutad eftergymnasial utbildning inom område som bedöms lämpligt för tjänsten
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Du har god datorvana och goda kunskaper i MS Office
Du har B-körkort
Då tjänsten är säkerhetsklassad är svenskt medborgarskap ett krav, registerkontroll och säkerhetsprövning kommer att genomföras.

Meriterande
Du har relevant arbetslivserfarenhet inom huvudsakliga arbetsområden
Du har ekonomisk kunskap, huvudsakligen inom redovisning
Du har relevant erfarenhet av handläggning inom förvaltningsmyndighet, ärendehanteringssystem m.m.

Personliga egenskaper
Du är självständig och har ett strukturerat och effektivt arbetssätt
Du har förmågan att se en helhet samtidigt som du kan hantera flera olika ämnesområden
Du har viljan att förstå och tillämpa en statlig myndighets värdegrund och arbetssätt

Vi kommer vid rekryteringen att lägga stor vikt vid dina meriter, personliga egenskaper och referenser.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024