Vi söker en utredare till nationella riktlinjer

Arbetsbeskrivning

Skulle du vilja vara med och jobba för en jämlik och kunskapsbaserad vård och omsorg?

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

I Socialstyrelsens uppdrag ligger att stödja vården och omsorgen att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap och att ge en god vård och omsorg på lika villkor till hela befolkningen. Ett verktyg för detta är nationella riktlinjer, som vänder sig till beslutsfattare inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Ett annat verktyg är rekommendationer om screening, som stödjer hälso- och sjukvården i vilka nationella screeningsprogram som är motiverade. Målsättningen med riktlinjerna och screeningrekommendationerna är att beslut om fördelning av vårdens och omsorgens resurser ska fattas utifrån bästa tillgängliga kunskap och utifrån fastslagna principer för prioriteringar.

Enheten för nationella riktlinjer söker nu dig som vill arbeta med att ta fram kunskapsunderlag för nationella riktlinjer och nationella screeningprogram. Vi arbetar i projektform för olika sjukdomsområden och i dina arbetsuppgifter ingår att leda och ansvara för arbetet med de kunskapsunderlag som ska ligga till grund för rekommendationerna inom ett visst område. Underlagen tas fram genom sökning, granskning och sammanställning av forskning, och rollen kan växla mellan att själv ta fram underlag och att utbilda och stödja andra som arbetar med kunskapsunderlagen. Du är ett stöd för projektledaren i genomförandet av projektet och du samverkar med experter och andra som deltar i projektet, men du behöver också kunna fatta beslut självständigt. Du har även möjlighet att bidra i olika utvecklingsarbeten som genomförs på enheten. I dina arbetsuppgifter ingår också att representera Socialstyrelsen externt.

På enheten för nationella riktlinjer strävar vi efter att ta vara på allas kompetens och att skapa goda förutsättningar för personlig utveckling.

Kvalifikationskrav
• Högskoleexamen med inriktning mot naturvetenskap eller annat område som bedöms relevant.
• Erfarenhet av att granska och sammanställa vetenskapliga underlag.
• Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, gärna i projektform.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift.

Vi söker dig som är analytisk, strukturerad och har förmåga att arbeta i flera projekt samtidigt vilket kräver god prioriteringsförmåga. För att trivas i rollen som utredare är det viktigt att du är prestigelös, ansvarstagande och har lätt för att samarbeta.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• Forskarutbildning inom relevant område för enhetens uppdrag.
• Kunskap om hälso- och sjukvårdssystemet och/eller socialtjänst.
• Kompetens inom statistikområdet.
• Kunskap om evidensgraderingsverktyget GRADE.

Anställningsinformation
Anställningarna är ett vikariat på ett år med placering i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.
 
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Sista ansökningsdag är 2018-08-22. Ansök genom att klicka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1-17800/2018. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Kontaktpersoner
Mattias Fredricson
enhetschef
075247 39 82

Sofia Linden Falkenlöv
personalspecialist
075-247 33 52

Fackliga företrädare
SACO Rose-Marie Nylander 075-247 3182
ST Åsa-Britt Edoff 075-247 3181
Vårdförbundet Magnus Göransson 075-247 3710

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månadslön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 augusti 2018

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024