OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället.
Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande. I dag är vi cirka 650 medarbetare och ca 11 000 studenter, har ett brett utbildningsutbud och internationellt välrenommerad forskning som bedrivs i tvärvetenskapliga innovations- och forskningsmiljöer. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande och uppmärksammad samverkan med både näringsliv och offentlig sektor.
Högskolan består av fyra tvärvetenskapliga akademier och den aktuella tjänsten är förlagd vid Akademin för Hälsa och välfärd.
Högskolan i Halmstad befinner sig i en spännande utveckling och har rätten att bedriva forskarutbildning inom det tvärvetenskapliga området Hälsa och Livsstil med inriktning omvårdnad, handikappvetenskap och idrottspsykologi. Högskolan i Halmstad har såväl en etablerad sjuksköterskeutbildning som nationellt och internationellt uppmärksammad vårdforskning inom omvårdnad. Denna forskning bedrivs främst inom forskningsmiljön Centrum för forskning om Välfärd, Hälsa och Idrott (CVHI). Anställningen bidrar i enlighet med intentionen i Högskolan i Halmstads forsknings- och utbildningsstrategi till att utveckla en komplett akademisk miljö inom huvudområdet omvårdnad.
Nu söker vi en universitetsadjunkt i omvårdnad till ett vikariat på 12 månader med möjlighet till förlängning. Omfattningen är 100 % och placering är vid avdelningen för hälsa och omvårdnad, Akademin för Hälsa och Välfärd.
Arbetsuppgifter
Vid Akademin för Hälsa och Välfärd bedrivs utbildning och forskning inom omvårdnad. Rollen som universitetsadjunkt i omvårdnad är verksam inom sjuksköterskeutbildning med placering vid avdelningen för hälsa och omvårdnad. Sjuksköterskeprogrammet bedrivs på två studieorter, Halmstad och Varberg.
I arbetsuppgifterna som universitetsadjunkt ingår teoretisk undervisning med inriktning mot omvårdnad samt färdighetsträning och prövning i kliniskt träningscenter inom sjuksköterskeprogrammet. I anställningen ingår också att aktivt samverka med företrädare för professionsområdet och att arbeta inom verksamhetsförlagd utbildning. Dessutom kommer arbetet att innebära handledning av examensarbeten i sjuksköterskeprogrammet.
Funktionen kräver förmåga till både självständighet och samarbetsförmåga. Undervisning bedrivs vid båda studieorterna och hålls på svenska, men kan även förekomma på engelska. Kompetensutveckling och administrativa uppgifter ingår i anställningen. Som adjunkt förväntas du att bidra aktivt till utvecklingen av huvudområdet omvårdnad och utveckla konstruktivt samarbete med andra kollegor inom området omvårdnad på Högskolan i Halmstad såväl som med lokala, nationella och internationella samarbetspartners.
Kvalifikationer
Behörig att anställas som adjunkt i omvårdnad är den som har avlagt filosofie magisterexamen i omvårdnad eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen (Högskoleförordningen 4 kap 4 §).
Vidare krävs sjuksköterskeexamen och klinisk erfarenhet som sjuksköterska. Det är meriterande om den sökande har erfarenhet av att handleda studenter i verksamhetsförlagd utbildning, samt har utbildning i studenthandledning.
För Högskolan i Halmstad är det mycket meriterande om sökande har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt har förvärvat motsvarande kunskaper. I de fall någon inte uppfyller detta ska den högskolepedagogiska kompetensen förvärvas inom två år från anställningens början.
Du som söker bör vara självständig, vara strukturerad, ansvarstagande, drivande, ha god samarbetsförmåga, utåtriktad och kunna inspirera andra.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som universitetsadjunkt ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet av anställning gälla. Högskolan i Halmstad har beslutat om följande bedömningsgrunder: Ledarskapsförmåga och administrativ skicklighet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället.
Ansökan ska innehålla:
1. En merit- och tjänsteförteckning (CV), med angivande av referenser, klart dokumenterad och styrkt med intyg/betyg.
2. En fullständig publikationslista.
3. En redogörelse för det som sökanden åberopar för bedömning av de olika bedömningsgrunderna:
a) pedagogisk skicklighet ska vara dokumenterad och omfatta den pedagogiska bakgrunden, den sökandes pedagogiska grundsyn, hur den sökande arbetar med sin egen och studenternas lärutveckling och bidrar till pedagogisk utveckling m m. Exempel på dokumentation är betyg från högskolepedagogisk och annan pedagogisk utbildning, utvärderingar, självvärdering, pedagogiska priser, kurs- och konferensprogram, undervisningsmaterial, intyg och omdömen om pedagogisk skicklighet m.m.
b) ledarskap och administrativ skicklighet ska vara väl dokumenterat genom intyg och/eller betyg. Dessa kan även kompletteras med angivande av referenser.
c) samverkan med det omgivande samhället ska vara väl dokumenterad, till exempel genom intyg och/eller betyg. Dessa kan även kompletteras med angivande av referenser.
4. Löneanspråk (individuell lönesättning tillämpas på högskolan i Halmstad).
Alla kopior ska vara vidimerade.
Eventuella kompletteringar ska vara Högskolan i Halmstad tillhanda senast två veckor efter ansökningstidens utgång.
Högskolan i Halmstad välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Vi undanber oss all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Nelson, akademichef
035-167100
Urban Johnson, professor
035-167100
Ing-Marie Carlsson, avdelningschef
035-167100
Mattias Nilsson, avdelningschef
035-167100 (växel)
Anders Nelson
035-167100 (växel)
Ing-Marie Carlsson, avdelningschef
035-167100 (vxl)
Ing-Marie Carlsson, avdelningschef
035-167100 (växel)
Avdelningschef Sylvia Waara
035-16 71 00