Arbetsbeskrivning
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.
På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Anställningen är
En tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Du kommer att tillhöra
Enheten för Centraldiariet som är Länsstyrelsen Östergötlands väg in till myndigheten. Enheten ansvar för diarieföring och arkivverksamheten och erbjuder service i form av styrning, stöd, information och råd internt och externt. Tillsammans med övriga enheten på Avdelningen Verksamhetsstöd jobbar vi mot visionen att ”vara ett expertstöd för myndighetens bästa”. Centraldiariets framåtriktade avsiktsförklaring är ”Vi är den registratur som andra länsstyrelser vill vara genom att säkra nutiden för framtiden” och nu när vi växer behöver vi nya kollegor som vill bidra till vår fortsatta utveckling. Centraldiariet är en verksamhet präglad av utveckling och förändring och vi söker dig som vill bidra till att göra oss ännu bättre.
Dina arbetsuppgifter
Omfattar vanliga registratorsuppgifter som diarieföring, utlämnande av handling, återsökning av information digitalt samt i våra arkiv, postöppning samt stöd till våra handläggare i form av utbildningar, rutiner och information på intranätet. Arbetsuppgifterna är inom informationshantering, främst ärendehantering och uppdraget förändras med verksamhetens behov. En del av arbetet omfattar stöd till andra länsstyrelser och andra myndigheter i länet med diarieföring på distans under kortare perioder(upp till 6 mån).
I tjänsten ingår även att man kan bli utlånad till andra myndigheter.
Ska-krav för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta som registrator i offentlig verksamhet eller erfarenheter som vi bedömer likvärdiga. Detta såsom arbete med registrering som innehåller bedömning, arbete inom transportlogistik, arbete med intranät, arbete inom ekonomi eller arbete som beredningshandläggare inom statlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete med sekretessbelagda handlingar.
- Goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning, inklusive offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Meriterande för tjänsten
- Om du jobbat i team med andra registratorer.
- Om du ha registratorsutbildning eller diplomering.
- Om du tidigare jobbat på en Länsstyrelse.
Som person
- Har du hög samarbetsförmåga genom att du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Är du serviceinriktad genom att du år lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
- Är du strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.
Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter.
För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Vill du veta mer kontakta
Enhetschef, Annika Hallgren, tel. 010-223 53 10
Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Välkommen med din ansökan
Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 2025-01-13, ange ref nr: 19460.