OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorgen. På socialförvaltningen i Lekeberg är vi ca 250 engagerade medarbetare som är dedikerade att skapa en meningsfull vardag för våra medborgare.
Lekebergs kommun kan erbjuda dig flera förmåner, exempelvis i form av semesterväxling och friskvårdsbidrag.
ARBETSUPPGIFTER
Nu erbjuder vi ett viktigt och spännande arbete i en kommun som är tillräckligt stor för eget driv och tillräckligt liten för nära relationer.
Vill du ta ansvar för en betydelsefull och omfattande verksamhet där du samtidigt ingår i socialförvaltningens kunniga, kreativa och ambitiösa ledningsgrupp där ingenting är omöjligt? Då är detta rätt chefsuppdrag för dig!
I detta uppdrag är du ansvarig för att leda arbetet inom Individ- och familjeomsorgens alla delar med tillhörande öppenvård.
I din roll ingår:
• ett övergripande ekonomiska ansvar för verksamhetsområdet
• personal- och arbetsmiljöansvar
• att tillsammans med dina medarbetare utveckla verksamheten inom givna ekonomiska ramar och säkerställa en högkvalitativ verksamhet
• att ansvara för att leda, styra och utveckla verksamhet och arbetssätt så att kraven i gällande lagar, praxis, avtal och policys följs
• samverkan med interna och externa aktörer för att skapa optimala förutsättningar för både klienter/brukare och medarbetare.
I rollen ingår också att leda och fördela arbetet på bästa sätt så att de individer som söker stöd och insatser hos oss får en möjlighet till ett självständigt liv och i första hand vård och stöd på hemmaplan. Du ser till att främja ett engagerande lagarbete där kreativitet och idéer värderas högt.
Du blir en del av en ledningsgrupp och rapporterar direkt till förvaltningschefen. Som medlem i ledningsgruppen förväntas du se helheten och sträva efter det bästa för hela förvaltningen.
Som chef för individ- och familjeomsorgen i en liten men expanderande kommun får du möjlighet att hantera en bredd av frågor, stora som små, strategiska och operativa. Några av dina utmaningar kommer vara att arbeta med kompetensförsörjningen inom din verksamhet samt att utveckla vård- och stödinsatser på hemmaplan.
Till din hjälp i det dagliga arbetet har du två teamledare att samarbeta med och som avlastar dig som enhetschef.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• är väl förtrogen med aktuell lagstiftning, gärna även den arbetsrättsliga
• har erfarenhet av ledarskap inom området
• har en god förmåga att använda dig av IT och digitala verktyg i ditt arbete
• körkort med behörighet B
Det är meriterande:
• om du har erfarenhet av myndighetsutövning
• med erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete inom verksamhetsområdet
• om du har kunskap om förändringsledning
För detta uppdrag krävs ett genuint intresse för den målgrupp som dina medarbetare arbetar med och du har alltid klienten/brukaren i din strävan att nå måluppfyllelse med kvalitet och ekonomisk balans. Din förmåga att skapa meningsfulla relationer vilar på ett genuint intresse för människor och en uppskattning av deras olikheter.
Genom entusiasm och nytänkande är du bra på att ta tillvara på och utveckla medarbetarnas kompetens samt att skapa delaktighet och engagemang i verksamheten. Din roll kräver att du har förmågan att skapa en helhet och ett sammanhang för dina medarbetare med en gemensam värdegrund och förhållningssätt.
Vi letar efter en inspirerande och handlingskraftig ledare som är trygg i sitt ledarskap. För att trivas och lyckas i rollen är det avgörande att du besitter personlig mognad.
Din drivkraft ligger i att kontinuerligt utveckla verksamheten och säkerställa dess effektivitet. Genom tydlighet och mod är du inte rädd för att fatta beslut och leda verksamheten mot framgång. Med ditt strukturerade arbetssätt har du även en god förmåga att organisera, planera och prioritera arbetet effektivt.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet i denna rekrytering.
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.