OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Du kommer vara en del av verksamheten Stöd och omsorg. Verksamheten omfattar hela Individ- och familjeverksamheten och Vård och omsorg. Vi arbetar med ständiga förbättringar i det stora och lilla där kommuninvånarnas behov står i centrum. Vi arbetar med tillitsbaserad styrning, en modell som ska genomsyra på alla nivåer då vi tror att detta skapar arbetsglädje och ger förutsättningar för varje medarbetare att bidra och utvecklas. Digitalisering är något som verksamheten arbetar intensivt med.
Vi ska nu bygga upp en enhet för vår öppenvård inom barn och familj, myndighetsutövning och öppenvård för vuxna med missbruk och beroende samt fältassistenter. Bakgrunden till den nya organisationen är bland annat att en samlad öppenvård ger bättre tillgänglighet för medborgarna. Genom den nya organisationen tydliggörs gränsen mellan myndighetsdelarna och verkställighetsdelarna vilket vi tror ger kvalitetsmässiga effekter.
Att arbeta som enhetschef för öppenvården hos oss innebär att vara en del av en modern, modig och nytänkande socialtjänst. Du kommer vara enhetschef för 12 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för den nya enheten får du uppdraget att bygga upp öppenvård inom barn och familj, myndighetsutövning och öppenvård för vuxna med missbruk och beroende samt fältassistenter. I ditt uppdrag ansvarar du för personal, ekonomi, utveckling och arbetsmiljö och för att enhetens uppdrag genomförs med hög kvalitet och goda resultat. Du förväntas leda enheten med helhetssyn och på ett tillitsbaserat sätt, där kommuninvånarnas behov står i centrum och medarbetarnas höga kompetens och vilja till utveckling tas om hand.
I samverkan med dina medarbetare och kollegor inom hela Individ- och familjeverksamheten har du dessutom uppdraget att utveckla samarbete, samverkan, processer och arbetssätt ytterligare. I uppdraget ingår även att vara samordnare för Våld i nära relationer och POSOM.
Du rapporterar direkt till socialchef och ingår i en ledningsgrupp för Individ- och familjeverksamheten och en ledningsgrupp för hela Stöd och omsorg.
I arbetet ingår att arbeta med digitalisering och omvärldsbevakning och hålla dig uppdaterad gällande samhällsutvecklingen, lokalt och nationellt, samt gällande den evidensbaserade kunskapen på området. Verksamheten satsar på hemmaplanslösningar och ser det som en framgång att ge tidiga insatser för att förhindra placering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kandidatexamen (socionom, beteendevetare) eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du någon utbildning inom ledarskap eller inom förändringsarbete/processledning ses det som positivt.
Du ska ha flerårig chefserfarenhet och inklusive erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Du ska dessutom ha kunskaper om den lagstiftning som styr socialtjänstens verksamhetsområden och du är van att arbeta i såväl Office-paketet som i olika IT-baserade verksamhetssystem. Vi ser det som ett krav att du har en god kännedom om socialtjänstens verksamheter. Du är rutinerad att leda medarbetare i förändring och kan arbeta målstyrt samt leverera goda resultat.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsarbete inom barn, familj och vuxna och även behandlingsarbete inom samma område. Har du dessutom kunskaper inom missbruk, psykisk ohälsa, barnets utveckling och ungdomsarbete och ungdomars livsvillkor i samhället ser vi detta som positivt.
Du måste ha ett starkt medborgarfokus och drivas av viljan att ständigt utveckla servicen till kommuninvånarna. Som person har du förmågan att skapa förtroende och goda relationer såväl som förmågan att hitta lösningar på komplexa problem. Du skapar tillit och genomför lösningar tillsammans med andra, både internet och externt. Du tycker om att hålla dig uppdaterad gällande ny kunskap inom förebyggande socialt arbete och inom samhällsutvecklingen, lokalt och nationellt. Du är också intresserad av att lära dig mer om evidensbaserad kunskapen inom området. Du är intresserad av digitalisering och dess möjligheter i framtiden.
Som chef och ledare är du lyhörd, lyssnande, nyfiken, modig och har viljan att lyckas. Du är också skicklig och har förmågan att leda dig själv. Du vågar tänka nytt och vågar vara nyskapande i din roll och arbetar tillitsbaserat.
Du ska ha goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift och en god förmåga att skriva och tillgodogöra dig komplexa texter.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Göran Clausson
0417-182 48
Personalchef Maria Wihlborg
0417-182 02
Kommunikation och servicechef Ann Ekvall
0417-182 30
Personalchef Maria Wihlborg
Kommunchef Stefan Larsson
Utvecklingschef Helena Berlin
0417-182 17