OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Som socialsekreterare är du placerad i kommunhuset under Barn och Familj, myndighet. Vår arbetsgrupp består av 12 personer med olika professioner och kunskapsområden. Tillsammans arbetar vi mot att ge de placerade barnen bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som familjehemssekreterare är att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Tillsammans med barnets socialsekreterare gör ni uppföljning av familjehemsplacerade barn och ungdomar. Ditt uppdrag är att stötta och ge familjehemsföräldrarna goda förutsättningar att ge omsorg och stöd till de placerade barn och ungdomarna. Som Barnets socialsekreterare byter du fokus till barn och ungdomar och ditt uppdrag är att ge de placerade barnen en trygg och säker vård. Vår ambition är att de placerade barnen ska ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor.
Arbetet innebär att i båda tjänsterna samverkar du med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP, polis, etc.
I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av en enhetschef som även driver metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor.
Du kommer arbeta 75% som familjehemssekreterare och 25% som barnets socialsekreterare.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs det att du har fullgjord universitets-/högskoleutbildning med socionomexamen.
Meriterande om du har utbildning i Signs of safety, MI, Kälvesten, BBIC eller något riskbedömningsinstrument inom Vinr såsom Freda eller patriark.
Utöver din utbildning behöver du ha minst 1 års erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och familj. Det är meriterande om du arbetat som familjehemssekreterare och barnets socialsekreterare. Har du dessutom arbetet med våld i nära relationer och erfarenhet av att arbeta med ensamkommande barn är det meriterande..
Som person har du ett professionellt bemötande mot såväl interna som externa samarbetspartners och våra medborgare i Tomelilla kommun. Vi vill att du har en god samarbetsförmåga, är välstrukturerad i ditt dagliga arbete samt har förmågan att vara flexibel, noggrann och prestigelös.
Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift och känner dig trygg att använda datorn som ett av dina främsta arbetsredskap.
Meriterande om du har andra språkkunskaper.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.