OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du individer som får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning när de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Individen kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb eller en person som ska starta företag. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning samt beräknar tillfälliga minskningar eller avdrag på grund av exempelvis föräldrapenning eller studiemedel. Du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera. Den sökande eller försäkrade kommer ofta att vända sig direkt till dig med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har. Kontakten med kunderna sker via telefon eller skriftligt. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande telefonsamtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har språkkompetens utöver svenska och engelska
• har tidigare erfarenhet av kundmöten i telefon
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde i oktober eller enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Provanställning kan bli aktuellt. I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval.
Kontaktpersoner
Chef: Carola Nilsson, 010-112 45 51 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Sjöstedt 010-112 41 81, SACO: Ingmarie Johansson 010-119 26 37, SEKO: Eliza Grundström 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 augusti 2021. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.