OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen – men också till ett levande centrum med mötesplatser, uteserveringar och spännande kultur – samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv. Dessutom har Borås Stad utsetts till Årets kommun i Sveriges största karriärundersökning och rankas tillsammans med bland annat Volvo och Skanska som ett av de hundra bästa karriärföretagen i Sverige.
Nu söker vi en förvaltningschef som kan leda Borås Stads Arbetslivsförvaltning i en tid av förändring och utveckling. För jobbet krävs mod, kreativitet, entreprenörsanda och ett tydligt ledarskap som skapar resultat. Stämmer den beskrivningen på dig och vill du bidra till att fler människor kan få en meningsfull vardag? Då vill vi att du hör av dig till oss.
En förvaltning som rustar för framtiden
Arbetslivsförvaltningen bildades år 2011 och samlar Borås Stads arbetsmarknadsinsatser och försörjningsstöd. Under det decennium som snart passerat har vi arbetat målinriktat mot vår strävan att så många Boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning. Förvaltningen har cirka 250 medarbetare och ansvarar för samt finansierar mer än 600 personer anställda i arbetsmarknadsåtgärder. Vi vill vara den arbetslivsförvaltning som andra kommuner i Sverige vill jämföra sig mot och lära av.
Förvaltningen är uppdelad i två verksamhetsområden som leds av varsin verksamhetschef. Det ena området arbetar med försörjningsstöd och här ingår också Relationsvåldsenheten och Återbruk (praktisk arbetsträning). Det andra området jobbar med arbetsmarknadsinsatser och feriearbeten samt innefattar även flyktingmottagning, integration och arbetet med nationella minoriteter. Förvaltningen har även ansvar för Personligt ombud och anskaffning av sociala bostäder. Vi sitter i fina lokaler på Österlånggatan 72 i centrala Borås. Läs mer om förvaltningen här: Arbetslivsförvaltningen
Du leder utvecklingen
När samhället och arbetsmarknaden förändras, ändras också vårt arbete. Att jobba med arbetsmarknadsfrågor ställer därför krav på att löpande hålla en hög nivå i sin omvärldsanalys. Våra verksamheter behöver ha en följsamhet med samhällets och arbetsmarknadens utveckling. När vi blickar tillbaka på våra tio år ser vi att mycket har hänt. Likaså kommer mycket att ske under kommande decennium.
Formellt innebär uppdraget att leda, planera, utveckla och följa upp förvaltningens arbete utifrån politiskt uppsatta mål. Som chef för just Arbetslivsförvaltningen är du en person med ett stort engagemang och kunnande om arbetsmarknads- och sociala frågor. I rollen som förvaltningschef ansvarar du för ledningsfrågor, personal och budget. Förvaltningens ledningsgrupp består av två verksamhetschefer, HR-chef, ekonomichef, kvalitet- och utvecklingschef samt nämndsekreterare/kommunikatör.
Det här har du med dig för att lyckas i rollen
Du har en relevant akademisk examen och en mycket god förståelse för hur olika insatser och åtgärder strukturellt ger effekter på både samhället och förvaltningens ekonomi.
För att nå framgång i uppdraget ser vi att du är du en modig, nyfiken och kreativ person som med respekt för verksamhetens historia kan identifiera och definiera de kommande årens framgångsfaktorer och leda förvaltningen utifrån dessa. Förvaltningens kultur har präglats av stor tillit till medarbetarna och en betydande del av vår framgång beror på att chefer och enheter haft stor frihet att utveckla verksamheterna. Du behöver därför ha en ödmjuk och inlyssnande ledarstil där du tar dig tid att lära känna och förstå förvaltningens förutsättningar, styrkor och möjligheter. Samtidigt behöver du vara drivande och ha en vilja att förändra där det finns behov.
En fråga som blir alltmer aktuell är digitaliseringen och dess effekter på samhället och arbetsmarknaden. Hur vi förhåller till omvärldens förändringar i dessa avseenden kommer att ha stor påverkan för vårt uppdrag och här blir du som ledare en viktig person i det strategiska utvecklingsarbetet. Vi ser med fördel att du har intresse och engagemang för den tekniska utvecklingen.
Du har en god kommunikativ förmåga och känner dig trygg i rollen som ambassadör för vår verksamhet som du presenterar på ett intressant, inspirerande och pedagogiskt sätt. Erfarenhet av politiskt styrda organisationer och en vana vid att ha politiker som kontaktyta är en mycket stor fördel i arbetet. Vi ser att du i tidigare roller har arbetat med ledarskap och förändringsarbete i en organisation av ungefär samma storlek där du är van vid att sätta mål och att leda andra människor mot dessa.
Ansök här
Vi kan erbjuda ett ansvarsfullt och viktigt arbete för framtiden, med stora möjligheter att forma och utveckla förvaltningen i en positiv riktning för såväl medarbetare som kommunens invånare.
Vi ser fram emot din ansökan senast den 11 oktober. I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@cordovan.se
Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på denna sida.
Kontaktpersoner
Pia Strandh
Senior rekryteringskonsult
073-340 92 13
pia.strandh@cordovan.se