OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Om du är den vi söker kommer du vara placerad på stadsledningsförvaltningens avdelning för juridik och myndighetsstyrning som i sin tur består av fem enheter: juridik, stadskansli, säkerhet och beredskap, inköp och upphandling samt överförmyndare i samverkan. Stadsledningsförvaltningen erbjuder stöd och service till övriga förvaltningar i Mölndals stad samt styr och driver utveckling inom bland annat kanslifrågor, ekonomi, juridik, upphandling, IT och HR. Förvaltningen har omkring 180 medarbetare.
Som huvudregistrator kommer du att tillhöra enheten stadskansli. Stadskansliet ansvarar för den politiska ärendeprocessen, informationshantering, diarieföring och arkiv. Stadskansliet inrymmer även stadsarkivet samt stadens valkansli som ansvarar för genomförande av allmänna val. Stadskansliet består idag av åtta medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Stadskansli jobbar med bland annat administrativt stöd till kommunstyrelse och kommunfullmäktige, stadsarkiv och ansvar för centrala IT-system kopplade till den politiska ärendeprocessen. Vi har idag en helt digital registratur som också är kopplad till stadens e-arkiv. Stadens utveckling i riktning mot visionen innebär utmaningar inom bland annat digitalisering och demokratiutveckling.
Vi söker nu en huvudregistrator som ska arbeta i rollen som registrator för kommunstyrelsen och dess utskott. Du ska arbeta med att förvalta och fortsätta utveckla stadens registratur och ärendeprocess och även bidra i arbetet med utveckling av IT-stöd kring dessa delar. Vi använder oss av ärendehanteringssystemet Ciceron. Du ska förvalta och fortsätta utveckla nätverket för registratorer för stadens förvaltningar.
I tjänsten ingår också att jobba som arkivhandläggare med utlämning och vård av handlingar i stadsarkivet, samt att fungera som arkivredogörare för kommunstyrelsen.
I samband med val och folkomröstningar ingår du i stadens valkansli.
KVALIFIKATIONER
Du har en relevant eftergymnasial utbildning inom administration/arkiv/offentlig förvaltning eller annan likvärdig utbildning enligt vår bedömning samt några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du förväntas ha mycket goda kunskaper om registratur och diarieföring inom kommunal förvaltning samt kunskaper i förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning. Vidare behöver du ha goda IT-kunskaper. Du har erfarenhet av att jobba självständigt inom ditt arbetsområde.
Som person är du flexibel, strukturerad, noggrann, serviceinriktad och tycker om att driva utveckling inom ditt ansvarsområde. Du kan prioritera bland dina arbetsuppgifter och är införstådd med att ditt dagliga arbete påverkas av inkommande förfrågningar och förvaltningens behov av diarieföring. Du trivs med att ha en central roll.
Ett nära samarbete med andra inom och utom förvaltningen kräver att du har en mycket god samarbetsförmåga och är lyhörd för andras behov. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.