OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 350 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Anställningen är placerad under generaldirektören och du kommer att arbeta under ledning av informationssäkerhets- och säkerhetschefen. Din uppgift blir att leda och samordna arbetet för att på ett strukturerat sätt säkerställa och kontinuerligt vidareutveckla myndighetens it- och informationssäkerhet. I uppgifterna ingår bland annat att:
• Ansvara för etablering, vidareutveckling och förvaltning av Statens servicecenters ledningssystem för informationssäkerhet (LIS)
• Identifiera behov av och ta fram eller revidera styrande dokument rörande it- och informationssäkerhet
• Leda och samordna arbetet med riskanalyser och informationsklassning
• Verka för en ökad kunskap och ett ökat informationssäkerhetsmedvetande inom myndigheten, t.ex. genom rådgivning och utbildning
• Svara för utvärdering och kontroll av informationssäkerheten och it-säkerhetsskyddet
• Arbeta med omvärldsbevakning inom området
• Ansvara för utredning av it- och informationssäkerhetsincidenter och utgöra kontaktperson i dessa frågor
Befattningen innebär att du ska samverka med och stödja andra verksamheter inom myndigheten liksom samverka med andra myndigheter och organisationer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har examen från högskola eller universitet med inriktning mot system- eller datavetenskap.
• Har minst fem års erfarenhet från kvalificerat arbete inom hela informationssäkerhetsområdet.
• Har erfarenhet av arbete i ledande befattning.
• Har gedigen erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet och företrädesvis från statlig myndighet.
• Har goda kunskaper om relevanta standarder inom informationssäkerhet som t.ex. SS-ISO/IEC 27000-serien.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifieringar inom informationssäkerhet, t.ex. CISM eller CISSP.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och signalskydd.
Vidare ska du:
• Vara bekväm med att arbeta självständigt samt ta egna initiativ.
• Vara en kommunikatör och uttrycka dig väl i tal och skrift.
• Ha en stark integritet och mycket god samarbetsförmåga.
• Skapa och inge förtroende
Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare med önskat tillträde 1 september 2016
Anställningen är placerad i Gävle.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel 010-456 00 57, Martina Sterner Saco-S tel 010-456 00 86, Calle Hjelmerus SEKO tel 026-65 65 83.