OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 260 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad inom avdelningen för lönerelaterade tjänster
Statens servicecenter administrerar idag lön för 99 myndigheter och hanterar 48 000 löner per månad. Avdelningen står inför en kraftig tillväxt av löner under åren framöver vilket ställer höga krav på både systemstöd som organisationen runt dessa.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Anställning som IT-tjänsteansvarig innebär att säkerställa ett ändamålsenligt samarbete mellan Statens servicecenter och såväl anslutna som potentiella kundmyndigheter i frågor inom löneområdet. Därutöver syftar rollen till att säkerställa att Statens servicecenter agerar som en professionell beställare gentemot leverantörer. Du rapporterar direkt till avdelningschefen för lön.
Som IT-tjänsteansvarig för Lön ansvarar du för att:
Förvalta de system som tillhör systemobjektet Lön
Driva arbetet med att upphandla, implementera och förvalta lön- och HR system för alla myndighetens kunder
Ansvara för förvaltningsbudgeten kopplat till PA-området inom löneavdelningen
Stötta arbetet med att driva den strategiska planen gällande systemobjektet Lön
Säkerställa att IT/Informationssäkerhetspolicys efterlevs
Var kontaktperson mot såväl tjänsteansvariga för Lön inom verksamheten såsom mot leverantörer som levererar IT-tjänster kopplat till området
Medverka i Upphandling av alla IT-tjänster som berör området
Följa upp de avtal som är kopplade till externa leverantörer, samt de IT-relaterade SLA:er som myndigheten har mot sina kunder för lönetjänster
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk examen inom systemvetenskap eller IT eller kvalifikationer som bedöms som likvärdiga
Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat i roller som systemägare och/eller systemansvarig och/eller IT-tjänsteansvarig
Dokumenterad erfarenhet om förvaltningsstyrning och grundläggande projektledning
Ansvar för att upphandla IT-tjänster och jobbat med SLA- och kostnadsuppföljning med externa IT-leverantörer
Dessutom är det meriterande om du har:
Arbetat med HR-processer
Dokumenterad erfarenhet från arbete med HR/Lönerelaterade system och ha en förståelse för olika komponenter och funktioner i dessa system
Erfarenhet av arbete med Shared Services Center
Arbetat inom Statlig myndighet
Kunskap om LOU
Vidare ska du ha förmåga:
Arbeta strukturerat, vara drivande och arbeta mot uppsatta mål
Uppvisa ett prestigelöst arbetssätt
Samarbeta med andra och vara pedagogisk
Med enkelhet uttrycka dig i tal och skrift
Kunna hantera och stimuleras av att ha många olika kontaktytor
Snabbt analysera och skapa dig en överblick kring ditt arbete
Skapa och driva ditt arbete framåt utan snäva ramar
Övrigt
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.