OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du socialsekreterare och på jakt efter en varierad tjänst? Hos oss får du möjligheten att arbeta i en delad tjänst som både kontaktsekreterare och som familjehemssekreterare.
Låter det här som ditt nästa uppdrag – tveka inte att skicka in din ansökan!
Om arbetsplatsen
Barn- och ungdomsenheten ansvarar för myndighetsutövning och insatser riktade till barn 0-20 år och deras familjer. Enheten är uppdelad i sex grupper; mottagningsgrupp, utredningsgrupp barn 0-12 år, utredningsgrupp ungdom 13-20 år, placeringsgrupp, öppenvård och familjerätt som är gemensam med Ekerö och Sundbyberg.
Vi i placeringsgruppen söker nu en ny kollega då Anki ska flytta till annan ort. Placeringsgruppen är en kompetent, kreativ och glad arbetsgrupp som består av 9 socialsekreterare. Alla handläggarna i gruppen har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar och myndighetsutövning. Gruppen består av 6 handläggare som arbetar med familjehemsvård, 3 barnhandläggare och 3 familjehemssekreterare, samt tre handläggare som arbetar med HVB placeringar och vissa andra placeringar.
Vad innebär arbetet?
I tjänsten kommer du att arbeta 50% som familjehemssekreterare och 50% som kontaktsekreterare.
I rollen som familjehemssekreterare tar du emot uppdrag från vår ekonomienhets två barnhandläggare och tillsammans med dem utreder du nätverkshem för ensamkommande kvotflyktingbarn och barn som kommer från kriget i Ukraina enligt massflyktsdirektivet. Tillsammans med barnhandläggarna följer ni barnens vård och stöttar familjehemmen genom gemensamma uppföljningsmöten.
I rollen som kontaktsekreterare tar du emot uppdrag från enhetens utredningsgrupper och utreder tilltänkta kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Tillsammans med socialsekreterare i utredningsgrupperna medverkar du vid uppstarts- och avslutningsmöten vid insatserna. Arbetet bedrivs enligt SoL och i övrigt gällande lagstiftning.
På enheten har vi tillgång till metodstödjare som stöttar samtliga handläggare och har ett särskilt ansvar för introduktionen på arbetsplatsen. Alla handläggare på Barn och ungdomsenheten får utbildning i Signs of Safety och vi arbetar aktivt på enheten med Signs of Safetys principer och verktyg.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har socionomexamen och är intresserad av att utveckla socialt arbete, och då främst arbete med barn och ungdom i samverkan med personal med annan kompetens. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare, arbete med ensamkommande flyktingbarn och även myndighetsutövning. Då arbetet kräver dokumentation och kontakter både internt och externt behöver du ha flytande svenska i tal och skrift.
Vi värdesätter dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du kan arbeta strukturerat och har förmågan att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vidare ser vi att du har god samarbetsförmåga, pedagogisk insikt och kulturell medvetenhet. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig erfarna kollegor, tillgänglig arbetsledning, metodstöd, handledning och utbildningar. Vi har även en väl utarbetad introduktion för nyanställda. Vi tillämpar semesterväxling och årsarbetstid där du har möjlighet att planera din arbetstid i samråd med din chef. Vi erbjuder extern handledning och individuell lön. Vi har friskvårdspeng om 1.500kr per år. Arbetsplatsen är belägen på Englundavägen i Solna Business Park.
Mer information och ansökan
Tjänsten är tillsvidare, på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till Camilla Ödquist, telefon 08-746 34 09, sektionschef i placeringsgruppen.
Du ansöker enkelt utan CV eller Personligt brev senast den 13 november. Dina skriftliga svar på frågorna kommer att beaktas som ett första skrivprov samt utgöra urvalet för nästa steg i processen. Urvalsarbetet kan påbörjas under ansökningstiden. Rekryteringsprocessen kommer att bestå utav screeningstester, telefonintervju med rekryterare, intervju samt referenstagning.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.