OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om du är intresserad av att arbeta administrativt, mitt i Svenska kyrkans verksamhet, är du varmt välkommen att läsa mer här!
Huskvarna pastorat utgörs av Huskvarna och Hakarps församlingar. Vi är knappt 50 anställda inom församlingsverksamhet, kyrkogårdsförvaltning och administration. Det administrativa arbetslaget leds av kyrkoherde och här ingår 7 medarbetare. Vi arbetar utifrån vår vision ”Vi i vårt pastorat vill göra Kristus känd för alla idag, imorgon och för evigt”. Våra mål är: Att utveckla gudstjänstlivet, Dop med ringar på vattnet och Medlemsvård.
Om tjänsten
Kyrkobokföring spelar en viktig och central roll i både kyrkans historia, men även för vår framtid. Denna administrativa del av kyrkans arbete både möjliggör genomförande av, och dokumenterar, de kyrkliga handlingar som genomförts.
Hit räknas dop, konfirmationer, vigslar och begravningar.
Arbetet inkluderar statistikrapportering över de olika förrättningar, gudstjänster och andra sammankomster som vi håller i våra kyrkor och kapell under året.
Allt detta arbete utgör viktiga dokument för såväl enskilda medlemmar, i form av att handlingar finns upptecknade för framtiden, som för kommande forskning.
En stor del av arbetet innebär att göra bokningar av olika slag. Det handlar om allt från att begravningsbyråer hör av sig för att boka begravningar till att lägga in tjänstgöringsscheman i våra interna administrativa system. I arbetet ingår också bland annat att ha huvudansvar för pastoratets telefonväxel, posthantering, fakturascanning, ha nyckelansvar och att vara behjälplig åt förtroendemannaorganisationen med efterarbete med kallelser och protokoll, samt i övrigt förekommande administrativa uppgifter.
Inför söndagens gudstjänster förbereds kollektcirkulär och pålysningar.
Tjänsten rymmer även viktiga sekreteraruppgifter. Du sitter bland annat sekreterare i Kyrkoråd och Huskvarna församlingsråd.
Om dig
Du är social, varm, utåtriktad och tycker mycket om att ge människor ett gott bemötande och har ”service” som en naturlig del av Dig själv.
Du är van vid ett stundtals högt tempo och är lösningsfokuserad.
Du är strukturerad, noggrann, tålmodig och kan arbeta såväl självständigt som i team.
Du är i din personlighet positiv och vill vara med och bidra till att skapa en kreativ, hjälpsam och god arbetsmiljö.
Din bakgrund
Du har flerårig vana från administrativt arbete, och gärna från Svenska kyrkan eller annan offentlig verksamhet.
Du har goda administrativa kunskaper inom Microsoft 365 och Public 360.
Du har mycket goda kunskaper i svenska språket, vilket avser både tal och skrift.
Du kan ha arbetat med bokningar och ha stor telefonvana, vilket är en fördel för att lättare komma in i arbetet.
Meriterande kan vara om du tidigare har arbetet i våra system Kbok och Kyrksam, liksom ifall du har tidigare vana vid att suttit sekreterare i utskott och nämnder.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%, med möjlighet att diskutera en något lägre tjänstgöringsgrad.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Du delar Svenska kyrkans värderingar.
Kvällsarbete förekommer ca. 2 kvällar/månad och räknas in i tjänsten.
Vi vill att du anger löneanspråk i samband med din ansökan.
Vi tillämpar löpande urval under ansökningstiden.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kyrkoherde Krister J Clifford
036-13 94 10
Administrativ chef Sofia Kentson
036-139408
Kyrkoherde Krister J Clifford
036-139410
Kyrkoherde Krister J Clifford
036139410
Distriktspräst Öxnehagakyrkan Dennis Hagberg
036142451