OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Didaktus Gymnasium ingår i AcadeMedia som är en av Nordens största privata utbildningssamordnare. Vi på Didaktus tror på att varje människa behövs. För oss är varje elev unik och vill ge samtliga elever en trygg, utvecklande och hoppfull skolgång.
Didaktus har två skolor - Liljeholmen och Jakobsberg. Läs mer på www.didaktus.se.
Hos oss på Didaktus Jakobsberg är personen och människan det viktigaste och vårt mål är att eleverna skall klara sina studier. Här ska eleverna få kompetens för en föränderlig omvärld; efter gymnasiet ska dom kunna välja mellan att jobba, studera vidare eller kanske driva eget företag. Vi tror att det finns många vägar att nå målen och att eleverna med vår hjälp ska hitta den som är bäst för eleven.
Som mentor på Didaktus i Jakobsberg har du en central roll med att främja, förebygga och åtgärda med eleven. Mentorsuppdraget förutsätter ett ärligt engagemang och intresse i våra elevers utveckling och är ett av Didaktus sätt för att få våra elever att känna sig sedda och se till att de får det stöd de behöver för att utveckla sin fulla potential.
Som mentor ansvarar du för att:
• Skapa en god relation till eleven/gruppen.
• Genomföra korta veckovisa avstämningar på mentorstid.
• Följa elevens utveckling via skolans verktyg
• Träna och coacha eleven i att kunna genomföra sina utvecklande samtal på egen hand med undervisande lärare.
• Inom ramen för mentorstiden arbeta med skolans värdegrund, studieteknik för att öka elevernas delaktighet.
• Ha en samlad bild av elevens skolsituation, bland annat genom att ha koll på elevens individuella studieplan. Följa upp, i samarbete med elevhälsan, att eleven har vad som krävs för att få en gymnasieexamen eller anställningsbarhet beroende på individuell studieplan.
• Ha koll på elevens frånvaro och hantera eventuell sådan enligt rutinbeskrivning.
• Ha en dialog med elevens vårdnadshavare om elevens studiesituation, om såväl svårigheter som framgångar.
• Ge relevant information till elevens lärare i syfte att eleven ska få rätt förutsättningar i sina studier, via veckobrev.
• Anmäla elever med behov av någon form av åtgärd till rektor (alt. Elevhälsan). Exempel på elever med behov av åtgärder är elev som har hög/ogiltig frånvaro, svårigheter i kurser eller har en social eller/och hälsoproblematik.
• Ha ett nära samarbete med Elevhälsan i utarbetande av åtgärdsprogram eller andra stödåtgärder, detta sker i samband med kartläggningar.
• Delta i skolsociala utredningar, och vara uppdaterad på elevens aktuella skolsituation. Delta i EU möten tillsammans med EHT i syfte att öka tillgängligheten, närvaro och måluppfyllelse i utbildningen för eleven. I förekommande fall studieplanera tillsammans med elev och lärare. Samt tydlig kommunikation till lärare som anmält ett ärende till mentor.
• I förekommande fall genomföra enkätundersökningar och uppföljningar
• Tillgänglig för lärarvikariat max 6 tim i genomsnitt / vecka för en heltid, om förutsättningar i dagsschemat finns.
• Delta i relevanta möten, öppet hus, pluggkvällar och i skolans systematiska kvalitetsarbete, samt utvärdering av uppdraget som mentor
• Arbeta på lovskolan
• Arbeta med coachande studiestöd i skolans pluggstuga
• Stötta personal för att upprätta studiero i skolans lokaler.
Din bakgrund
Vi söker framförallt dig med en pedagogisk bakgrund som lärare, fritidspedagog, socialpedagog eller motsvarande.
Du ska vara välstrukturerad, stresstålig och kommunicera väl i tal och skrift. Du tycker om att jobba med människor och har lätt för att skapa relationer med såväl ungdomar som deras vårdnadshavare. Du behöver ha digital vana då mycket kommunikation sker digitalt. Du kommer vara del av ett arbetslag där god samarbetsförmåga och att du är öppen i din kommunikation blir viktiga kompetenser vi eftersöker.
Övrig information:
Tillträdesdag: 9 Augusti 2022
Placeringsort: Järfälla
Anställningsform: Vikariat 80%, 2022-08-09 - 2023-06-15
Vi kallar till intervjuer löpande. Om vi hittar rätt kandidat kan annonsen tas bort före sista
ansökningsdag.