OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Som Demand Planner kommer du upprätta och uppdatera företagets försäljningsprognoser utifrån information om framtida försäljningsutveckling, trender och historiska fakta. Syftet är att stödja en god varuflödesplanering. Prognosarbetet utvärderas med nyckeltalen prognossäkerhet och servicegrad.
Tjänsten är en mycket synlig och operativ funktion i varuförsörjningen som ansvarar för att underhålla en volymprognos med hög kvalitet vilken ska möjliggöra för bolaget att klara försäljningsmål och servicegradsmål inom ramen för beslutade lagernivåer. Prognosarbetet bygger mycket på samarbete med kollegor på Marknad, Försäljning, Produktion, Kundservice och övrig Logistik/Inköp.
Beslut kring prognoser, volymer och metoder i APO. Baseline fattas självständigt av Demand Planner medan nivåer på kampanj- och nyhetsvolymer fattas i samråd med produktchef och eller KAM.
Arbetsuppgifter
o Utveckla och underhålla vecko- och månadsprognoser i SAP
o Leda prognos- och planeringsmöten med bland annat produktchefer, säljansvariga och inköpsansvariga
o Granska rekommenderade försäljningsprognoser och önskat lager mål
o Rekommendera och genomföra justeringar av prognosen baserat på förändringar i efterfrågan och marknadstrender
o Sammanställa och analysera alla data som är relevanta för att skapa försäljningsprognosen (historisk försäljning, marknadstrender, säsongsvariationer och kampanjer)
o Etablera och använda de bästa och effektivaste statistiska modellerna och programvaruverktygen för att skapa prognoser
o Kontinuerligt förbättra prognosmetoder och arbetssätt
o Följa upp och mäta prognosavvikelse och dess konsekvenser
o Utveckla och underhålla dokumentation och standardrutiner för prognos- och planeringsprocessen
o Följa upp, rapportera och kommunicera prognoser och relevanta nyckeltal till övriga organisationen (prognossäkerhet och servicegrad)
o Proaktivt arbeta för bästa praxis och konsensus mellan olika funktioner i företaget (lagerstyrning, inköp, försäljning och marknadsföring, produktion, ekonomi och IT)
Tjänsten är ett konsultuppdrag mer än 1,5 år
Din profil
Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och som är van att arbeta självständigt. Du gillar att ha många olika projekt i gång, du gillar att ta ansvar för ditt arbete och har en naturlig samarbetsförmåga som främjar teamet.
• Examen från högskola eller universitet inom logistik, ekonomi eller annan liknande inriktning
• Mycket god analytisk förmåga och vana att hantera och analysera stora mängder data
• Kunskap om statistiska prognosmodeller
• Mycket goda kunskaper i Office-paketet främst inom Excel samt Power Point
• Kunskaper om varuflödesprocesser samt fördjupad kunskap om varuflödessystem (ex. SAP)
• Svenska och engelska i tal och skrift
Om Logent
Logent AB är auktoriserat av Kompetensföretagen och branschorganisationen Almega. Vi är specialister inom Logistik, Lager, Distribution, Industri och erbjuder rekrytering i alla nivåer inom Supply Chain Management, Inköp, Lager och Produktion.
Om ansökan
Vi jobbar löpande med urval av kandidater så uppdraget kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, 2023-01-16. Har du övriga frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Lena Sjö, lena.sjo@logent.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Sandberg Wiksten
Oskar Larsson
Nathalie Wiklund
Johan Sandberg Wiksten
Mårten Frisk
Elin Eriksson
Filip Norman
Stefan Mogren
Athina Bagiopoulou
Linn Landin