OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård. Inom vård och omsorgsförvaltningens ansvar finns två driftentreprenader inom äldreboende, sju privata utförare av hemtjänst samt valfrihetssystem enligt LOV för äldreboende och inom ledsagning. Därutöver köper nämnden verksamhet från ett stort antal privata utförare av ex. bostad med särskild service och korttidsboenden. Uppdragsenheten är förvaltningens beställarfunktion och ansvarar för kvalitetskrav, myndighetsutövning och en stor del av vård - och omsorgsförvaltningens budget.
ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra myndighetschefer går vidare till nytt uppdrag söker vi en ny stjärna som vill anta utmaningen att bli vår nya enhetschef. Din enhet består av handläggare och metodutvecklare och enheten har stöd av bland annat socialrättsjurist. Enheten ansvarar för myndighetsutövning och utreder, beslutar och följer upp ärenden enligt SoL och LSS inom området socialpsykiatri. Enhetens uppdrag är att de personer som söker insatser skall få stöd och service så att de, utifrån sina förutsättningar, kan leva ett så självständigt liv som möjligt med trygghet, delaktighet och livskvalitet.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla myndighetsutövningen utifrån ett helhetsperspektiv och med fokus på handläggarnas ansvar genom hela socialtjänstprocessen. Myndighetsutövningen behöver utvecklas för att möta upp mot god och nära vård samt ny socialtjänstlag. Vi arbetar enligt devisen Digitalt först samt med individuella mål utifrån ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv med målsättningen att öka självständigheten för den enskilde.
Vi söker dig som med nyfikenhet, mod och tillit vill vara med och leda verksamheten i ett spännande skede. Som enhetschef har du personal-, budget-, verksamhets- och arbetsmiljöansvar.
Uppdragsenheten har tre myndighetschefer och rollen kräver ett nära samarbete er emellan samt med chefer och medarbetare inom och utanför förvaltningen. Tillsammans med dina chefskollegor kommer du ta ansvar för och leda den förändring som ska göras för att möta framtiden. Du är direkt underställd uppdragschefen och ingår i uppdragsenhetens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av arbete som chef. Därtill har du erfarenhet och kunskap om myndighetsutövning inom socialtjänstens område samt kunskap kring myndighetsutövning inom SoL och LSS. Det är meriterande om du har bred erfarenhet och kunskap gällande området funktionsnedsättning både gällande barn och vuxna.
För att vara framgångsrik i denna roll ser vi att du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt.
För att trivas med tjänsten så ser vi att du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid.
Vidare har du förmåga att kommunicera de gemensamma målen och du leder gruppen i riktning mot att uppnå dem. Genom att fördela arbetet, delegera uppgifter och sätta upp konkreta delmål ser du till att arbetsgruppens kompetens tillvaratas. Du motiverar dina medarbetare och ger råd, stöd och möjligheter till utveckling.
Rollen förutsätter att du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Vi ser att du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkessammanhang. Du skapar goda relationer och bygger nätverk med personer som är viktiga för din yrkesroll både internt och externt. Genom att du trivs i mötet med andra har du förmåga att hitta möjligheter till relevanta samarbeten.
Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift.
För aktuella kandidater genomförs intervjuer på Göteborgsvägen 7, fredag 7/10 samt måndag 10/10. Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer en andra intervju att genomföras 14/10.
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95