OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på resan att skapa Sveriges mest hållbara kretsloppsstad samt skapa mervärde för våra kunder så kan du vara just den personen som vi söker.
Finans kännetecknas av ett verksamhetsnära proaktivt förhållningssätt med syfte att styra, stödja, guida och skapa förutsättningar för företaget att nå uppsatta mål. Vi ansvarar för ekonomisk redovisning, IT samt upphandling och diarieföring. Resultatuppföljning och framtagande av ekonomiska rapporter, som följer upp hela företagets och affärsområdenas verksamheter med nyckeltal och utfall, som underlag för åtgärder och planering ligger i avdelningens ansvarsområde.
Vi har en spännande tid framför oss med många utmaningar inom bolaget. Är du en person som trivs i en roll där du får ta mycket ansvar och har möjlighet att påverka både din egen roll och företagets utveckling?
Vi söker nu en erfaren och analytisk Business Controller
Huvuduppdrag
Huvudsakligen ska du proaktivt driva förändringar och bidra till affärsområdets och bolagets framgång, utmana organisationen, sätta mål och identifiera möjligheter. Det ingår också att analysera finansiell information och omsätta den i värdeskapande slutsatser och rekommendationer. Du ingår i affärsområdets ledningsgrupp och tillsammans utvecklar du organisationen med resultatfokus, månatlig, tertial och årsvis resultatuppföljning. Vidare hjälper du affärsområdet med budget och prognosarbete, analys och rapportering av nyckeltal och upprätthålla affärsplan. Det är viktigt att det är du som är den som är uppdaterad gällande regler och lagar och nya riktlinjer så att du kan bistå i risk och Internkontrollarbete. Bolaget utvecklas hela tiden mot digitalisering och där behöver du som Controller vara en drivande kraft inom ditt område.
Din bakgrund
För att lyckas i rollen behöver du ha relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av ovan arbetsuppgifter. Du behöver också ha goda kunskaper i Excel, samt erfarenheter från något större affärssystem. Har du erfarenhet av BI -system så ser vi det som mycket meriterande.
B-körkort och svenska i tal och skrift är ett krav för tjänsten.
Personliga egenskaper
Du har strategisk förmåga, utmanar och identifierar förbättringsområden inom både det egna teamet, affärsområdet och verksamheten i stort. Du är också analytisk och strukturerad med en stark vilja att förbättra, påverka och stötta verksamheten. Det är viktigt att du har lätt att kommunicera och kunna utmana med respekt och integritet. Att vara flexibel, ha en positiv inställning och förmåga att driva arbetet självständigt samtidigt som du har en god förmåga till samarbete ser vi som en självklarhet.
Förutom dina tidigare kunskaper och erfarenheter kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad erbjuder vi?
Vi värnar om goda förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare med god arbetsmiljö och möjlighet till ständig utveckling. För att uppnå detta erbjuder en arbetsplats med utvecklande arbetsuppgifter i en stabil bransch. Vi satsar mycket på personalens hälsa med flera friskvårdsförmåner och aktiviteter. Vi har konkurrenskraftiga anställningsvillkor och goda förmåner som komplement. Kretslopp, omtanke och framåt är våra värdeord som avspeglar sig både inom bolaget och ut till kunder.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med start snarast eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 12 februari 2023. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Toresäter, Avdelningschef Ekonomi. Telefon: 0708-527040.
Vår vision är att tillsammans med boråsarna skapa Sveriges mest hållbara kretsloppsstad. Borås Energi och Miljö ansvarar för infrastruktur i Borås såsom fjärrvärme, avfallshantering, vatten och avlopp. Vi har över 350 medarbetare hos oss och 98 olika yrken. Omsättningen uppgår till cirka en miljard. Bolaget ingår i Borås Stadshus och är en av Borås mest spännande och utvecklande arbetsplatser.
Vi ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.
Som ett led i att vara en attraktiv arbetsgivare och i vårt säkerhetsarbete genomför vi bakgrundskontroller och drogtester på alla som är aktuella för anställnings hos oss.
Inför varje rekrytering tar vi beslut om vilka rekryteringskanaler vi ska använda och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.