Vi söker nu en Säkerhetssamordnare!

Arbetsbeskrivning

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv, integration och arbetsliv samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.



ARBETSUPPGIFTER
Vi stärker nu upp vårt arbete med kris, säkerhet och beredskap!

Vi söker nu en tillfällig förstärkning i vårt arbete med säkerhet, kris och beredskap.

I rollen som säkerhetssamordnare bistår du kommunens säkerhetsstrateg med att utveckla kommunens arbete med krisberedskap, civilförsvar, säkerhetsskydd, brottsförebyggande arbete och systematiskt brandskyddsarbete. I rollen ingår bland annat: • att arbeta med kommunens krisledningsorganisation • framtagande av analyser • planera och samordna utbildning- och övningsinsatser • planläggning och samverkan inom våra olika områden • kommunicera resultat och analyser samt ta fram stöd och vägledningar Du kommer att jobba tätt tillsammans med kommunens säkerhetsstrateg och tillsammans arbetar ni med att driva, samordna och utveckla det systematiska arbetet med säkerhet och beredskap i kommunen. Målet är att kommunen ska ha en god förmåga att hantera samhällsstörningar och större händelser. En viktig del är att stödja och samordna kommunens förvaltningar och bolag i deras arbete med säkerhetsfrågor. Du arbetar inom ett brett område och du förväntas snabbt kunna ta till dig nya förutsättningar och sätta dig in i nya ämnesområden. I din roll kommer du ha kontakt med offentliga och privata aktörer, frivilligorganisationer och allmänheten. Det är viktigt att du har en god förmåga att samverka.

Vissa av våra anställningar kan innebära krigsplacering. Tjänsten är säkerhetsklassad och ett säkerhetssamtal kommer genomföras i samband med eventuell intervju

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som: • har lämplig utbildning inom området säkerhet och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • besitter en mycket hög IT-mognad och vana av att arbeta i verksamhetssystem • har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • innehar körkort B • känner dig bekväm med att tala och föredra ärenden inför grupper Det är meriterande om du har erfarenhet av: • arbete inom kommunal verksamhet För att lyckas i rollen krävs att du är en person som har ett stort eget driv och är självgående, du är van vid att leda dig själv. Du är kommunikativ och känner dig även bekväm med att leda andra och du uppskattar att samarbeta.

Du har förmåga att tempoväxla mellan ordinarie långsiktiga arbetsuppgifter och akut hantering av oförutsedda händelser.

För att passa i rollen behöver du vara en person som arbetar strukturerat och är bra på att organisera och prioritera ditt arbete. Du behöver vara flexibel, serviceinriktad och lyhörd och känna dig bekväm med att ha många olika kontakter, både internt och externt. Vi ser att du har ett intresse för digitala verktyg och gärna använder dem i ditt arbete. Som person har du en hög social förmåga och är mycket bra på att samarbeta och bygga relationer, likaväl som du arbetar självständigt och driver på utvecklingen inom ditt område. Du tycker om omväxling i arbetet och ser problemlösning som en utmaning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering, framförallt vid personliga egenskaper kring samarbets- och samverkansförmåga.

Efter överenskommelse med ansvarig chef finns det möjlighet till att arbeta viss del av arbetstiden på distans.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Kommunsekreterare, Laxå kommun Anna Eriksson
0584-47 31 02

Sammanfattning

Besöksadress

71681 Fjugesta
None

Postadress

Bang 7
Fjugesta, 71681

Liknande jobb


Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

31 oktober 2024