OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera den statliga tjänstepensionen för över 800 000 anställda och pensionärer samt 400 arbetsgivare. SPV finns i Sundsvall och har cirka 270 medarbetare.
Vi söker nu en verksamhetsutvecklare inom projekt- och förvaltningsstyrning till stab ekonomi- och verksamhetsstyrning. Staben ansvarar för bland annat områdena redovisning, upphandling och verksamhetsstyrning.
ARBETSUPPGIFTER
I din roll som verksamhetsutvecklare inom projekt- och förvaltningsstyrning arbetar du främst som metodstöd för projekt- och förvaltningsmodellerna PEJL och PM3. Du är ett stöd till projektledare och styrgrupper i projekt- och förvaltningsfrågor. Ditt uppdrag innebär att vidareutveckla modeller och stöd samt att kontinuerligt ta tillvara på erfarenheter från olika projekt. Rollen innebär även omvärldsbevakning inom dina ansvarsområden. Du samarbetar med andra metodstöd i organisationen för att säkra att vi arbetar effektivt och du kan även komma att ansvara för utbildning och information om modeller och arbetsätt. I ditt ansvarsområde ingår också att bereda underlag till förvaltnings- och utvecklingsplaner i samband med verksamhetsplanering, uppföljning och prognoser.
Utöver din roll som metodstöd har du även ett ansvar som controller, där du arbetar med övrig verksamhetsplanering, uppföljning och kvalitetsgranskning. Det innebär att du tillsammans med andra controllers tar fram planeringsförutsättningar, sammanställer och gör löpande uppföljningar i dialog med ansvariga.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och som har erfarenhet av
• arbete med projekt- och förvaltningsstyrning samt portföljstyrning
• styrning och uppföljning av komplexa organisationsstrukturer
• att leda och utveckla modeller och arbetssätt för styrning av verksamhet, projekt och förvaltning.
Det är meriterande om du har erfarenhet
• av förändringsledning
• från statlig förvaltning
• av arbete som metodstöd för modellerna PEJL och PM3.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person vill vi att du
• tar eget ansvar, är resultatorienterad, proaktiv och modig
• trivs med att arbeta i förändring och att driva utvecklingsfrågor
• skapar engagemang och delaktighet
• har god kommunikationsförmåga, är pedagogisk och tydlig såväl muntligt som skriftligt
• har god analytisk förmåga och gillar konstruktiv problemlösning.
ÖVRIGT
Du kommer att arbeta i en organisation med trevlig atmosfär i helt nyrenoverade lokaler, där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. SPV ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra. Vi satsar därför mycket på att erbjuda en frisk arbetsplats och på kompetensutveckling som en naturlig del av vår vardag.
Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen. Läs mer om oss som arbetsgivare och våra förmåner på www.spv.se under Jobba på SPV.
Kontaktpersoner på detta företaget
Fredrik Jonsson
Johanna Mattsson
060-18 76 30
Susanne Nauclér
060- 18 77 41
Kari Jokinen
060-18 77 62
Sektionschef Pierre Ulming
ST Daniel Granath
060- 18 75 45
SACO Carolina Tostar
060-18 76 02
Seko Kari Jokinen
060-18 77 62
Sektionschef Veronica Söderberg
060- 18 77 78
Saco-S Peder Bergsten
060-18 75 75