OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med nära 80 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt Sveriges yngsta och mest internationella befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare. ARBETSUPPGIFTER Vi har bestämt oss för att verkligen sätta pedagogiken och barns lärande i fokus! Därför försöker vi skapa en organisation som tydligt tar ställning för en tro på barns kompetens och styrkor! Tidigare arbetade flera av oss i Daghem och på Dagis- men vi har bestämt oss för att det måste märkas att vi nu arbetar i förskola! Det innebär att vi tagit ställning för att barns lärande och barnens rätt att ingå i en pedagogisk verksamhet med andra barn där barn medvetandegörs om sitt eget lärande är något vi tar på stort allvar! Det är ett omfattade utvecklingsarbete vi påbörjat och vi gör ständiga pedagogiska kullerbyttor i vårt sätt att tänka och utföra saker tillsammans med barn, föräldrar och kollegor som ibland kräver kraftansträngningar långt utöver det vanliga men som också ger ny energi och arbetsglädje! Vi inspireras av hur man i Reggio Emilias ser på barn, kunskap och pedagogernas roll och är noga med att ta ställning för det som passar i vårt sammanhang! Vi strävar för att utveckla ett mer reflekterande arbetssätt där barns intressen och styrkor är utgångspunkt för vårt arbete i olika projekt och har påbörjat en stor satsning att utveckla pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att synliggöra vår verksamhet. Vi prioriterar arbetet med barns språkutveckling! All forskning visar att språk utvecklas bäst i möten med andra i en liten grupp. Därför vill vi skapa en organisation som möjliggör att våra barn erbjuds att varje dag får ingå i mindre grupp! Vi har börjat och kommit en bit på väg...! Vi erbjuder: - en mångfald av öppna, nyfikna, spontana och kreativa barn och pedagoger - regelbunden kompetensutveckling arbetslagsvis i pedagogisk dokumentation, estetiska språk, Livskunskap mm på dagtid - enskild och gemensam reflektionstid på dagtid varje vecka - nära samarbete med pedagogista och ateljerista i arbetet med barnen och i reflektion varje vecka KVALIFIKATIONER Vi söker ännu fler pedagoger med olika och särskilda pedagogiska kompetenser och ser fram emot din ansökan där du beskriver att du reflekterar kring din syn på barn, kunskap och vad din egen rill som pedagog då skulle kunna bli. Vi söker dig som: - är förskolepedagog eller pedagog med specialintresse för drama, dans, teknik, bild, rörelse, musik, matte, it eller annat som du själv tror kan tillföra olikhet som ett värde i ditt och din a kollegors gemensamma arbete med barns styrkor. - är nyfiken, positiv och ser olikhet som en tillgång i vårt gemensamma lärande. - har ett engagemang för, en uppfattning och kunskap om förskolans värdegrund. - har mod att reflektera över ditt eget förhållningssätt och arbetssätt tillsammans med barn, kollegor och föräldrar. Vi kommer att ta stor hänsyn till din personliga lämplighet. Välkommen med din ansökan! Hälsar pedagoger och skolledning på förskolorna Ametisten och Hjorten
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Lars Benon
08-530 626 50
Biträdande rektor Hassan Salehian
08-530 626 69
Lärare Kerstin Skillstedt
Rektor Lena Fridén
08-530 626 50
Skoladministratör Monika Karlsson
08-530 626 52
Lärare Eva Viltvinge
Rektor Lena Fridén
073-059 65 50