Vi söker redovisningsekonom till Dansens Hus

Arbetsbeskrivning

Vi söker redovisningsekonom till Dansens Hus

Är du en fena på redovisning och ekonomi och gillar kultur och scenkonst? Vill du vara i en miljö som präglas av möten med svenska och internationella kulturskapare, i en organisation som befinner sig i en expansiv utvecklingsresa? Då kan jobbet som redovisningsekonom på Dansens Hus vara något för dig!
Dansens Hus är Nordens största gästspelscen för samtida dans. Varje år presenterar vi mellan 30-40 nationella och internationella gästspel på våra scener och vi arbetar också med bland annat residens och andra vägar för att stötta det fria fältet. Just nu befinner vi oss i en spännande fas av verksamhetsutveckling. Vi söker dig som vill vara med på vår resa och bidra när vi etablerar en ny scen för dans och bli en starkare aktör vad gäller att samproducera dans och koreografi.
Vi visar dans på tre scener: två vid Norra Bantorget i City och en, Elverket, på Linnégatan 69 på Östermalm. Under 2023–2024 kommer basen att vara på Elverket under en renoveringsperiod på Norra Bantorget. På Dansens Hus arbetar cirka 25 personer inom produktion, scenteknik, kommunikation och administration. Dansens Hus finansieras främst genom offentliga medel och får sina verksamhetsmedel tilldelade genom budgetpropositionen. Den andra stora bidragsgivaren är Stockholm stad.
Som redovisningsekonom på Dansens Hus har du en nyckelroll i organisationen och jobbar tillsammans med nära den administrativa chefen.
Om tjänsten
Främsta arbetsuppgifter och ansvarsområden:
· Du ansvarar tillsammans med den administrativa chefen för budget, prognos samt årsredovisning och årsbokslut.
· Du leder interna processer för ekonomisk planering och uppföljning och förbereder underlag till stiftelsens styrelsemöten tillsammans med administrativa chefen.
· Tillsammans med administrativ chef och projektledare ansvarar du för de ekonomiska/budgetrelaterade delarna i ansökan och redovisning till Kulturdepartement och Stockholms stad. Du har även ansvar för de ekonomiska delarna i övriga samarbeten och projekt som har extern finansiering.
· Du är, tillsammans med administrativ chef, ansvarig för att koordinera organisationens upphandlingar och att inköpsreglementet efterlevs.
· Eftersom Dansens Hus är en stiftelse ingår också att ta fram tertialbokslut och prognos till styrelsemöten.
· Du ansvarar för löpande redovisning och avstämningar, kund och leverantörsreskontra, fakturahantering, moms och skatteredovisning.
Vem är du?
Vi söker dig med gedigna kunskaper inom ekonomi. Du har en högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och vana att självständigt arbeta fram årsredovisning och årsbokslut. Har du erfarenheter av att utveckla rutiner och processer är det meriterande. Även goda excel kunskaper och erfarenhet av Hogia är en fördel. För att lyckas i rollen behöver du vara initiativrik och uppskatta att driva förbättringsarbete inom ditt område. Du arbetar lika gärna ihop med andra, som självständigt, för att nå bästa resultat. Du är mån om att leverera med kvalitet och driver dina uppgifter/ansvarsområden i mål. Du är analytisk och strukturerad med god planeringsförmåga. Du kommunicerar på ett lyhört och förtroendeingivande sätt och ser kunskapsdelning som en självklarhet.
Du har stor integritet, är bra på att samarbeta och att skapa goda relationer. Du har förmåga att fokusera på detaljer utan att tappa helhetsbilden. Du har lätt för att se sammanhang och visar god förståelse för hur du själv påverkar genom ditt sätt att leda. Du är drivande och proaktiv, ser strukturer, har helhetstänk samt leder mot uppsatta mål. Som person är du lyhörd, tydlig och prestigelös.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Eftersom vi i stor utsträckning arbetar med internationella kontakter är det viktigt att du har mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift.
Vad kan Dansens Hus erbjuda dig?
Dansens Hus är landets största scen för internationell och nationell samtida dans - en unik verksamhet och unik arbetsmiljö. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Hos oss kan både kulturskapare och publik utforska, ta risker och växa. Vi är en utvecklingsinriktad organisation där mod och generositet är ledstjärnor i verksamheten - gentemot danskonstnärer, publik och medarbetarna i organisationen. Vi arbetar aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Anställningens omfattning
Tjänsten är en tillsvidareanställning, 100 %. Tillträde efter överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker du
Låter det intressant? Så kul! Vi ser fram emot din ansökan. Observera att urval och intervjuer sker löpande, och att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Vid frågor så är du välkommen att kontakta administrativ chef Niklas Ståhl på niklas.stahl@dansenshus.se
Ansökan skickas digitalt till ansokan@dansenshus.se. Sista ansökningsdag är 2023-02-23. Bifoga personligt brev och CV till ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: DANSENS HUS Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2023
  • Ansök senast: 23 mars 2023

Postadress

Wallingatan 21
Stockholm, 11124

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024