OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut. Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära. Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.
ARBETSUPPGIFTER
Lekebergs kommun söker socialsekreterare som kan arbeta över sommaren 2023 inom Individ- och familjeomsorgen för handläggning av ärenden och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter. Tjänstens inriktning blir först och främst mot barn och familj.
I rollen som socialsekreterare kommer du att utreda, bedöma, fatta beslut samt göra uppföljningar, enligt SoL och LVU. Individ- och familjeomsorgen har en helhetssyn på både människa och verksamhet. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp och ha nära samarbete med kollegor på enheten. En stor del av arbetet består av samtal med barn och föräldrar samt att dokumentera i verksamhetssystemet Lifecare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• studerar på socionomutbildning med avslutad och godkänd VFU eller har examen från socionomutbildning
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• har B-körkort och kan/får köra bil
• har god datorvana.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Lifecare och/eller Procapita. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av handläggning av ärenden. Kanske är du inte helt klar med din utbildning, men har gjort VFU som handläggare på ett socialkontor.
Som person visar du intresse och förståelse för de brukare/klienter du möter. Du arbetar för en god kommunikation och har ett gott bemötande. Vi söker dig som har engagemang för socialt arbete och är öppen och nyfiken på förbättringsarbete med fokus på den enskildes behov.
Du är strukturerad, flexibel, kan fatta beslut och anpassa dig till ändrade förutsättningar. Då arbetet innebär kontakter med flertalet personer bör du ha en mycket god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi kräver ett utdrag ur misstanke- och belastningsregistret.
Urval och intervjuer sker löpande.
ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.