Vi söker socialsekreterare till myndighetsutövning barn och familj

Arbetsbeskrivning

Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare.


Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.




Om arbetsplatsen – det här är vi!
Vi söker till enheten myndighetsutövning på Individ- och familjeomsorgen en socialsekreterare som gillar ett utmanande och omväxlande arbete med individen i fokus.

Hos oss finns möjlighet att arbeta brett, kreativt och förebyggande med hemmaplanslösningar. Individ- och familjeomsorgen består av två enheter myndighetsutövning och verkställighet. Enheterna arbetar nära tillsammans och i samverkan för individens bästa.



Ditt uppdrag
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att utifrån Socialtjänstlagen och Lagen om vård av unga utreda och följa upp insatser för barn och unga 0-20 år.
Som socialsekreterare är du en del av ett helhetstänk runt familjen med nära samverkan med familjehemssekreterare och vår öppenvård. I arbetet ingår också att vara delaktig och ingå i arbets- och samverkansgrupper för barn och unga så väl internt som externt.



Dina kvalifikationer och meriter
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området.

Det är meriterande med arbetslivserfarenhet och att du har erfarenhet av att utreda och handlägga ärenden inom SoL och LVU-lagstiftningen.

En egenskap som vi värderar högt är att du drivs av det sociala arbetet med att träffa individer i olika livssituationer med behov av stöd och hjälp. Du har en god kommunikativ förmåga, du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har lätt för att jobba självständigt men är också en god lagspelare.

Arbetet kräver nära samverkan på olika nivåer utifrån individens bästa, varpå det är viktigt att du ser värdet av att samverka. Du måste kunna arbeta strukturerat, flexibelt och vara stresstålig då arbetet kan innebära akuta insatser. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Egenskaper som vi värderar högt är:
- Personlig mognad
- Samarbetsförmåga
- Kvalitetsmedveten
- Helhetssyn

Körkort B. Då det i tjänsten ingår resor för så väl externa möten som träffar med klient på annan ort.

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstiden. 

För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister.

Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024