OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Nu söker vi nya kollegor till våra gruppbostäder enligt LSS, som tillsammans med oss vill arbeta för att bidra till ett meningsfullt liv med goda levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning.
Vi erbjuder dig möjligheten att ingå i en spännande och växande organisation där du får vara med på en förändring- och utvecklingsresa. Vi söker dig som är positiv, engagerad, ansvarstagande och arbetar för och med brukaren i fokus. Du är relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Vi stödjer våra brukare efter behov, önskemål och förmåga och detta alltid med ett respektfullt bemötande och positivt förhållningssätt. Vårt mål är att varje person ska kunna leva ett så självständigt och hälsosamt liv som möjligt utifrån goda levnadsvillkor. Vi tror på människan och ett salutogent perspektiv.
Tjänsterna kommer att utgå från en basverksamhet men då vi arbetar med heltid som norm krävs det att man är flexibel och har lätt att ställa om mellan olika situationer, personer och verksamheter. Våra verksamheter ligger centralt belägna i Tomelilla. Låter detta spännande och kul? Bli vår nya kollega!
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett stimulerande och utvecklande arbete som stödassistent inom LSS, med utgångspunkt i en gruppbostad med 5-6 boende.
Du ska vara driven och brinna för att skapa en miljö med god kvalité för personer med funktionsnedsättning. Stödassistentens främsta uppgifter är att i samråd med de boende, pedagogiskt planera och utforma individuellt anpassat stöd och omsorg i vardagen. Det kan röra sig om allt från matlagning, städ, inköp, fritidsaktiviteter samt stöd kring personlig hygien. Vi utgår alltid från individen själv och dennes önskemål och anpassar vårt arbete efter det. Du ska motivera och bidra till ett meningsfullt liv genom att se och höra individuella önskemål för hur varje enskild person vill leva just sitt liv.
Vi arbetar aktivt med social dokumentation och ser detta som ett viktigt redskap i vårt arbete för att säkra en god kvalitét. Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Combine.
Att arbeta som stödassistent hos oss innebär ständig utveckling vilket förutsätter att du är engagerad i både din egen yrkesroll såväl som i verksamhetsutveckling. Vi förväntar oss att du på ett ödmjukt och prestigelöst sätt kan skapa en god struktur och sammanhang tillsammans med dina kollegor och bidra till en god arbetsmiljö.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen söker vi dig som har minst gymnasieutbildning med inriktning på barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet, eller annan utbildning som arbetsgivaren anser är likvärdig.
• Vi ser gärna att du har studerat inriktning mot socialt arbete, pedagogiskt arbete eller fördjupning inom funktionshinderområdet.
• Du ska ha erfarenhet och kunskap av LSS lagstiftningen och dess intentioner samt erfarenhet av arbete med människor. Det är en självklarhet att du har god kännedom om att arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande samt TEACCH.
• Det är meriterande om du har arbetat med olika kommunikationssätt och har erfarenhet av teckenspråk, AKK eller TAKK.
• Det är även meriterande om du har erfarenhet av problemskapande beteende, självskadeproblematik, psykisk ohälsa eller socialpsykiatri. Vi ser även att det är meriterande med tidigare erfarenhet av sociala arbeten.
Vi lägger stor vikt vid alla relationer och nätverk vilket kräver att du har en god samarbetsförmåga inte bara inom organisationen men också utanför den egna arbetsgruppen med exempelvis anhöriga, legala företrädare, dagliga verksamheter, biståndshandläggare, HSL- och rehabpersonal etc.
En förutsättning för att du ska vara aktuell för arbete hos oss är att du kan uppvisa ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister och att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet då vi tror på rätt person på rätt plats!
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Christel Nilsson
0417 - 181 28
LSS-handläggare/Samordnare ledsagare Susanne Jönsson
0417-18043
Enhetschef Eva Rydén
0417-184 05
Samordnare Margareta Erlandsson
0417-181 63
FACKLIGA FRÅGOR Therese Magnusson
0417-182 15
Enhetschef Hemtjänst Eva Nilsson
0417-18 109
Enhetschef Norrevång,Skogsdungen Anne Pyy
0417-18 044
Enhetschef Brinkehem Annika Sjöstedt
0417-18 070
Enhetschef Ewa Rask Andersson
0417/184 18
Samordnare Kristin Andersson
0417/182 62