OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med ca 27 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder.
Inom området funktionshinder verkställs insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL) riktat till människor med olika funktionsnedsättningar. Insatserna utformas så att de stärker de enskildes möjlighet att aktivt få delta i samhällslivet samt att leva och bo under trygga förhållanden, med respekt för självbestämmande och integritet. Daglig verksamhet, gruppbostäder, psykiatri, korttidsboende och olika avlastningsformer är några av stödfunktionerna. Alla instanser i kedjan bidrar till ett kvalitativt och tryggt stöd för personer med funktionshinder.
Vi jobbar tillsammans vi bryr oss om varandra och vi har roligt på jobbet!
ARBETSUPPGIFTER
Som stödpedagog arbetar du i nära samarbete med enhetschef och du förväntas ta ett stort ansvar i utformningen av verksamheten med fokus på det pedagogiska arbetet.
Du är en resurs och förebild när det gäller det pedagogiska arbetet och vid bemötande av våra verksamheter. Du arbetar på uppdrag från enhetschef för att säkerställa enhetens kvalitetsarbete genom att forma arbetspassbeskrivningar samt implementera metoder, arbetssätt och rutiner. I ditt uppdrag vägleder du stödassistenter så att stödet till våra deltagare ges på ett fullgott sätt i enlighet med uppställda mål, metoder, kvalitetskrav och andra riktlinjer. Du har också övergripande inblick i och stöttar kollegor i social dokumentation i Life Care med utgångspunkt i IBIC i genomförandeplanerna.
Du stöttar deltagarna i vardagen genom att skapa en förutsägbar, hanterbar och begriplig tillvaro på sin dagliga sysselsättning. Du ger ett professionellt stöd genom att stärka brukaren i sin vardag och skapar förutsättningar till utveckling och ett självständigt liv. Allt arbete har sin utgångspunkt från brukarens individuellt upprättade genomförandeplan.
Tillsammans med deltagaren arbetar ni för att få igenom en anpassad anställning på företag. Det görs med regelbundna uppföljningar med både deltagare och handledare ute på företagen. Du kommer också tillsammans med dina kollegor ingå i Mottagarteamet som har i uppgift att ta en första kontakt och träffa deltagare som blivit beviljade beslut inom LSS Dagligverksamhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är initiativtagande och självgående med god förmåga att leda, coacha och stötta deltagare och kollegor. Du behöver också ha ett stort engagemang och hjärta för ditt arbete samt förmåga att ansvarsfullt genomföra beslut och överenskommelser.
Du ska ha goda teoretiska kunskaper gällande Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Du ska dessutom ha kunskaper och erfarenhet inom lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik, motiverande arbete/-förhållningssätt samt god förmåga att omsätta den teoretiska kunskapen till det praktiska arbetet med den enskilda deltagaren. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av att arbeta enligt Supported Employment (individanpassat stöd till arbete) eller som jobbcoach.
Du har adekvat eftergymnasial utbildning som stödpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Att du behärskar svenska språket i tal och skrift är en förutsättning. Datavana är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort krävs.
Personal inom Funktionshinder möter dem som drabbas hårdast av covid-19. Att minska risken för att personal smittar omsorgstagare är en fråga om patientsäkerhet. Därför rekommenderar sektor Socialtjänst starkt att personal som arbetar vård- och omsorgsnära är vaccinerade mot covid-19.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!