OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård.
Under 2020 startade vi upp en ny gruppbostad LSS med inriktning autism och vi söker nu ytterligare en stödpedagog som vill vara med och utveckla det pedagogiska arbetet tillsammans med oss! Det är av högsta vikt att du har stort engagemang för, och bred kunskap om personer med autism och komplexa behov.
Boendet är beläget i Balltorp med närhet till kommunikationer och skog.
ARBETSUPPGIFTER
Som stödpedagog arbetar du i nära samarbete med enhetschef och du förväntas ta ett stort ansvar i utformningen av verksamheten med fokus på det pedagogiska arbetet.
Du förväntas att, tillsammans med verksamhetens andra stödpedagog, vara drivande i arbetet med att skapa en förutsägbarhet och trygghet för varje enskild individ i vardagen och alltid i nära samarbete med respektive brukares kontaktman och övriga stödassistenter.
Som stöd i ditt arbete erbjuds du vägledning av metodutvecklare och du kommer att ingå i ett nätverk med övriga stödpedagoger inom bostäder LSS.
Du är en kunskapsresurs och förebild när det gäller det pedagogiska arbetet, bemötande samt varje individs rätt till delaktighet och inflytande. Du arbetar på uppdrag från enhetschef för att säkerställa enhetens kvalitetsarbete genom att implementera metoder och kontinuerligt följa upp och utvärdera arbetssätt och rutiner.
I ditt uppdrag vägleder du stödassistenter så att stödet till våra boende ges på ett fullgott sätt i enlighet med uppställda mål, metoder, kvalitetskrav och andra riktlinjer. Du har också övergripande inblick och stöttar kollegor i social dokumentation i Treserva och med utgångspunkt i IBIC i genomförandeplanerna.
Du stöttar de boende i vardagen genom att skapa en förutsägbar, hanterbar och begriplig tillvaro och arbetar alltid förebyggande för att ge bästa möjliga förutsättningar för varje individ att lyckas.
Du ger ett professionellt stöd genom att stärka brukaren i sin vardag och skapar förutsättningar till utveckling och ett självständigt liv. Allt arbete har sin utgångspunkt från brukarens individuellt upprättade genomförandeplan. I arbetet ingår alla förekommande sysslor i ett hem; t.ex. personlig hygien, klädvård, tvätt, städning, kosthållning, matlagning, inköp, ekonomi, medicin, social träning, kultur och fritid. Du erbjuds ett utvecklande och utmanande arbete med stort ansvar där stora krav ställs på att du självständigt kan driva processer och frågor framåt, med stöd av enhetschef och metodutvecklare.
Vi arbetar med årsarbetstid och använder TimeCare planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Behovet anpassas kontinuerligt efter verksamheten vilket innebär att du ska vara inställd på att behöva arbeta både dag, kväll och varannan helg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är initiativtagande och självgående med god förmåga att leda, coacha och stötta kollegor. Du behöver också ha ett stort engagemang och hjärta för ditt arbete och ansvarsfullt kunna genomföra beslut och överenskommelser.
Du har adekvat eftergymnasial utbildning som stödpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska ha goda kunskaper inom alternativ kompletterande kommunikation och tydliggörande pedagogik och kunna omsätta den i det praktiska arbetet för den enskilda brukaren.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer och urval sker löpande, vi ser fram emot din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95