Vi söker Testledare till Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 260 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer. IT-avdelningen har också ett stort ansvar gällande IT-arkitektur samt IT-säkerhetsfrågor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar

Tjänsten som testledare inom Statens servicecenter är både strategisk och operativ.

Strategiskt innebär det ett ansvar för att leda och samordna det strategiska testarbetet inom Statens servicecenter. Detta inkluderar ansvar för:
Framtagande och vidareutveckling av Statens servicecenters testpolicy
Processledare för Statens servicecenters testprocess
Framtagande av malldokument inom testområdet.
Styrning av användandet av Statens servicecenters testverktyg

Operativt ansvar inkluderar
Samordna testarbetet vid teknisk anslutning till Statens servicecenters tjänsteleveranser
Samordna testarbetet inom drift och förvaltning av Statens servicecenters tjänsteleverans
Testleda i enskilda projekt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
Akademisk examen såsom systemvetare, ingenjör eller motsvarande kompetens som bedöms som likvärdig
Minst 5 års dokumenterad erfarenhet från arbete som testledare för IT-projekt inom större projekt/program.
Dokumenterad erfarenhet från etablerade projekt- och testmetodiker

Dessutom är det meriterande om du har:
Dokumenterad erfarenhet att testleda projekt baserat på leverans av standardsystem (COTS-system).
Dokumenterad erfarenhet från arbete med integrationsplattformar
Dokumenterad kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem
ISTQB-certifiering

Vidare ska du ha förmåga:
Analytisk och kreativ med stor lyhördhet för verksamhetens behov
Kommunikativ och kunna hantera frågeställningar inom både IT- och affärsverksamhet.
Målinriktad och vilja åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
Uttrycka dig väl i tal och skrift

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen är placerad i Östersund
Anställningen innebär en del resande
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Tf. Avdelningschef IT Johan Göthberg, tel 010-456 01 76
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel 026-65 65 82, Martina Sterner Saco-S, tel 010-456 00 86.

Ansökan med personligt brev och meritförteckning skickas senast den 15 april till registrator@statenssc.se eller till postadress nedan märkt med "Testledare till Östersund, Dnr 10252-2015/2511"

Sammanfattning

Liknande jobb


QA Manager Stability

25 september 2024

25 september 2024

Testledare – Luleå

24 september 2024

20 september 2024