OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Försäkringskassans kommunikationsavdelning leder och driver myndighetens kommunikation för att säkra att vi hela tiden förstärker de övergripande budskapen och styr mot våra gemensamma mål.
Det övergripande målet är att Försäkringskassan verksamhet ska vara rättssäker, effektiv och präglas av en god service och därigenom ska förtroendet för myndigheten öka. Kommunikationsavdelningens övergripande ansvar är att ge en rättvisande bild av socialförsäkringen och därmed bidra till rätt förväntningar som gör mötet med myndigheten förutsägbart.
Arbetsuppgifter och ansvar
Vi söker tre erfarna kommunikatörer som kan ta ansvar för att driva och utveckla kommunikation för tre olika avdelningar inom Försäkringskassan; Avdelningen för sjukförsäkring, Avdelningen för funktionsnedsättning och HR-avdelningen.
Tjänsten innebär att du arbetar nära avdelningens direktör och ledningsgrupp med kommunikationsrådgivning och konkreta kommunikationsuppgifter. I arbetet ingår att analysera, planera, genomföra och följa upp kommunikationsuppdrag som stödjer Försäkringskassans mål. Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt, samt leda ett litet team med stöd av andra kompetenser på Kommunikationsavdelningen.
Du har gedigen erfarenhet av att arbeta som kommunikatör i en stor organisation och med komplexa frågor. Du har hög förmåga att tänka nytt och kreativt, och ser snabbt vad som krävs kommunikativt. Du förstår betydelsen av integrerad kommunikation och har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd verksamhet. Särskilt viktigt är att du kan arbeta självständigt, har lätt för att samarbeta med många olika kompetenser och vågar ta plats som kommunikatör.
Kommunikatör för Avdelningen för sjukförsäkring eller Avdelningen för funktionsnedsättning innebär att arbeta strukturerat och målmedvetet med att sprida kunskap om socialförsäkringens regelverk och Försäkringskassans uppdrag. Frågorna är ofta komplexa och intresset från de försäkrade, allmänhet och media är stort. Tjänsten innefattar även förändringskommunikation och att skapa engagemang för verksamhetens mål, inom avdelningen.
Kommunikatör för HR-avdelningen innebär att du kommer att arbeta med kommunikation om bl.a. chefs- och ledarutveckling, arbetsgivarpolitik, arbetsgivarvarumärke och kompetensförsörjningsfrågor. Du ska även vara stöd till direktören för HR-avdelningen i alla typer av kommunikationsfrågor. En ny HR-avdelning träder i kraft den 1 januari 2019 så det är särskilt viktigt att du har erfarenhet av att arbeta nära HR-funktion och kan ta ansvar för att bygga upp ny struktur för kommunikationsarbetet. Tjänsten innefattar även förändringskommunikation och att skapa engagemang för verksamhetens mål, inom myndigheten.
Erfarenhet av att arbeta med kommunikativt ledarskap är meriterande.
Arbetar du prestigelöst och vill bidra till avdelningens gemensamma resultat för att utveckla vår kommunikation då är du rätt person för oss.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har högskoleexamen, lämpligen inom stats-/samhällsvetenskap, kommunikation, journalistik eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har gedigen yrkeserfarenhet av kommunikationsarbete
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation i en stor organisation
• har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• kan arbeta självständigt och i grupp
• är drivande och engagerad som person
• mycket hög förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt
• är bra på att samarbeta och att skapa kontakter
• har förmåga att se helheter och analysera sammanhang
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningarna är en fasta tjänster, heltid. Placeringsort: Stockholm. Ange i din ansökan vilken av tjänsterna som du är intresserad av.
Om du har frågor, kontakta:
För frågor om tjänsten Pernilla Gyllner, tel 072-574 42 42. HR-specialist Caroline Wik, tel 010-118 80 12. Fackförbundet ST: Anna Sladö, tel 010 118 33 14, SACO-S: Gunnel Andersson, tel 010-114 54 39, Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 januari 2019.