OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad, varm och positiv person som är trygg i din yrkesroll? Vill du arbeta med att förbättra vardagen för människor?
Då är du varmt välkommen att söka dig till oss i Flens kommun!
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Myndighet och Uppdrag består idag av tretton handläggare samt enhetschef och samordnare. Handläggarna är idag indelade i olika grupper utifrån skilda lagrum och ansvarsområden. Tillsammans utreder och beslutar vi om insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, färdtjänst- och riksfärdtjänstlagen samt bostadsanpassningslagen. Vi söker nu två kompetenta medarbetare då några av våra kollegor valt att söka sig vidare i sina karriärer.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos Myndighet och Uppdrag på socialförvaltningen får du det viktiga uppdraget att arbeta med att säkerställa rättssäkerhet och delaktighet enligt utredningsmetoden individens behov i centrum (IBIC). Du kommer arbeta i vårt webbaserade verksamhetssystem Combine. Som biståndshandläggare ska du tillsammans med våra andra handläggare utreda, bedöma och fatta beslut bland annat enligt socialtjänstlagen. Du fattar beslut om olika insatser gällande hemtjänst samt handläggning av korttids- och växelvistelse, dagverksamhet och särskilt boende.Tjänsten kommer att innefatta även handläggning inom andra lagrum såsom, LSS, bostadsanpassning, färdtjänst/riksfärdtjänst med mera. Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och har en viktig roll i samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners, där brukaren står i fokus.
Kravprofil
- Examen från Socionomprogrammet (alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig)
- B-körkort är ett krav
- God datorvana
- God förmåga att kommunicera i tal och skrift
Ytterligare meriterande är erfarenhet av biståndshandläggning och/eller annan myndighetsutövning. Har du genomfört en MI-utbildning, nationell baskurs och har kunskaper inom IBIC - och/eller ICF är det ett extra plus.
En förutsättning för att trivas och lyckas med uppdraget som biståndshandläggare är att du är utvecklingsinriktad, kreativ och stresstålig. Som person behöver du vara trygg i dig själv och i din yrkesroll.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!
Övrigt
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade chefer och medarbetare där humor är en lika viktig ingrediens som våra centrala värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt, kvalitet och ansvar. Flens kommun arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
I kommunen tillämpas individuell lönesättning samt flexibel arbetstid. Vi kan även erbjuda semesterväxling, friskvårds- och patientavgiftsubvention samt extern handledning.
Tjänsterna är tillsvidareanställningar om 100%.
Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 20-06-01.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan!