Vi söker vår nya HR-kollega!

Vi söker vår nya HR-kollega!

Arbetsbeskrivning

Är du vår Stormtrooper?
Redo att ta dig an alla utmaningar som kommer i din väg? Vill du bli en del av oss och bidra till att vi fortsätter vara en av Sveriges bästa arbetsplatser? Gillar du att skapa struktur och tycker om att bygga relationer? Har du dessutom tidigare erfarenhet av rekrytering? Då vill vi att du läser vidare och skickar in en ansökan illa kvickt!

Om tjänsten
Innan jag berättar om tjänsten vill jag berätta bakgrunden till varför vi förstärker HR-funktionen. Det är nämligen så att ett av Väsbyhems övergripande mål är att fortsätta vara en av Sveriges bästa arbetsplatser! Detta innebär bland annat att den psykosociala och fysiska arbetsmiljön är god, ledarskapet starkt, medarbetarna känner sig delaktiga i arbetssätt samt beslut och att det värnas om mångfald. Visst låter det spännande? Men för att utveckla och jobba vidare med detta behöver vi vara två på HR och därför söker vi just dig som vill bli vår nya HR-Generalist.

Som HR-Generalist kommer du att ingå i enheten Affärsutveckling Stab på avdelningen Affärsutveckling som idag består av två tjänster; en chefsassistent (Frida Bodin) och en HR-ansvarig (det är jag). I rollen som HR-Generalist kommer du att ha ett nära samarbete med mig men också ha ett helhetsansvar för följande HR-processer; rekrytering, introduktion, avslut samt mottagande av praktikanter och sommarjobbare. Du kommer att ansvara för administrativt arbete inom HR; t.ex. upprättande av anställningsavtal, rutiner och riktlinjer såväl som omvärldsbevakning och se till att intranätet är uppdaterat. Du kommer även delta i interna arbetsgrupper så som arbetsmiljöforum och friskvårdsgruppen. Vidare kommer du att ha ett nära samarbete med Ekonomi- och lönehandläggare och du agerar back-up för lönearbete. Digitalisering ser vi ett ökat behov av inom företaget, och även inom HR. Därför kommer du att tillsammans med mig driva digitaliseringsarbetet inom området.

Du rapporterar till vår fantastiska Affärsutvecklingschef och Vice VD, Jenny Rud Sel.

Om dina blivande kollegor
Nu kanske du undrar vilka personerna är på annonsbilden. Let me introduce us:

Harminder Mankoo, HR-ansvarig: Förutom att jag just nu guidar dig igenom denna annons arbetar jag med HR på Väsbyhem sedan hösten 2017, och började då som HR-Generalist. Jag trivs oerhört bra på Väsbyhem och minns att jag redan efter några veckor på företaget tänkte att jag hade hamnat på världens bästa arbetsplats. Du tänker säkert; världens bästa arbetsplats - kan det stämma? Jo, en arbetsplats där du får vara som du är, där alla genuint bryr sig om varandra och den enskilde medarbetares behov och önskemål tas i beaktande. Inte nog med det fick jag en riktigt bra chef, ett generöst utbud av förmåner och ett fint välkomnande med ett gediget introduktionsprogram. Så jag tycker att det stämmer! Vem är då jag? Jo, jag skulle beskriva mig själv som en glad person som älskar att skratta, ja även på arbetstid! Men när jag väl sätter mig och börjar arbeta så kommer du att se mitt målfokus träda fram. Något jag har nämnt för kollegorna är att jag tycker om indisk glass med smak av kryddig mjölkhinna. Du vet en sådan där som bildas på mjölken när man kokar den? Fast tänk då att den smakar kardemumma, nejlika och fänkål. Blev du sugen? Ingen fara, om du får tjänsten kommer du att få smaka. Jenny och Frida hälsar dock att man får tacka nej, de är inte lika förtjusta som jag!

Frida Bodin, Chefsassistent: Om jag och Jenny skulle beskriva Frida med en mening så skulle det låta såhär: ”Ordning och reda, pepp på fredag!”. Liksom jag, gillar Frida att skratta men det är i övrigt ordning och reda som gäller. Om du har några som helst funderingar över vilket konto en faktura ska konteras på eller vem som jobbar på kontoret respektive hemma under Covid-tider så kan du alltid vända dig till henne. Frida har nämligen Excelark till allt möjligt. Hon har ett öga för detaljer, är väldigt hjälpsam och är med i företagets Peppgrupp - ett fantastiskt gäng som har i syfte att öka arbetsglädjen på kontoret, ge lite pepp helt enkelt. Hon är en fantastisk kollega som du kommer att få träffa ifall du går vidare till en andra intervju.

Jenny Rud Sel, Affärsutvecklingschef och Vice VD: Öppen, inkluderande, tillgänglig och ödmjuk, det är precis vad Jenny är. Din blivande chef är riktigt bra på att anpassa sitt ledarskap, kommer involvera dig i beslut som rör ditt arbete och ge dig tydlig samt konkret feedback. Jenny är en morgonmänniska så hon kommer gärna till kontoret kl. 06:30. Hon säger själv att det bara tar 15 min från att hon vaknar till dess att hon är utanför dörren. Visst är det imponerande? Är du lättfrusen som mig så rekommenderar jag att ta på en jacka när du ska ha möte med Jenny eftersom hon tidvis gillar att ha sitt fönster öppet, även vintertid. Dessutom har hon inga problem med att ta ett kallt och uppfriskande dopp i havet året om. Hur är det ens möjligt tänker jag och darrar. Jenny är dessutom en av dem som ställer sig skeptiskt till den indiska glassen, men har dock lovat att testa. Vill du veta mer om din blivande chef så får du vänta till en intervju.

Har du orkat läsa såhär långt och tycker att det låter som en tjänst för dig? Kika vidare!

Om dig
Vem är det vi är på jakt efter? Jo, vi ser gärna att du som person är strukturerad eftersom det krävs i tjänsten att du kan planera, organisera och redovisa material på ett effektivt och tydligt sätt. Då du som HR-Generalist kommer att ha kontakt med flera funktioner internt är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och har ett intresse för andra människor. En stor del av arbetet är inom rekryteringsområdet så vi vill även att du har en god serviceförmåga. Vi har också några formella krav och önskemål om din bakgrund.

Formella krav på din bakgrund

- Högskoleutbildning inom HR/Personal eller liknande, alternativt har förvärvat dig motsvarande erfarenhet via arbete.
- Erfarenhet av arbete med rekrytering.
- Uttrycker dig väl i svenska, i både tal och skrift.


Önskemål och meriterande

- Kunskaper om lön-, försäkring- och pensionsfrågor.
- Rekryterat i systemet Teamtailor.
- Arbetat med och/eller varit delaktig i digitalisering av HR.


Tjänsten är på heltid med start omgående eller så kommer vi överens om ett startdatum som funkar för både dig och oss. Sista ansökningsdag är 20 november 2020, så skynda dig med att skicka in din ansökan. Urval och intervjuer sker löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Jag och Jen...

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Väsbyhem
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 oktober 2020
  • Ansök senast: 20 november 2020

Liknande jobb


26 november 2024

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

26 november 2024

HR Coordinator

HR Coordinator

26 november 2024