OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu har du chansen att få en nyckelroll i uppbyggnaden av den nya offentliga omställningsorganisationen som håller på att etableras vid Kammarkollegiet i Karlstad.
Vårt uppdrag är att bidra till att fler personer kommer i arbete och får relevant kompetens genom att etablera ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Verksamheten ska vara i drift från och med den 1 oktober 2022 och innan starten kommer du att delta i förberedelsearbetet av den nya verksamheten.
Det kommer att finnas två enheter vid avdelningen. Ansökningsenheten kommer att ansvara för att handlägga och fatta beslut om inkommande ansökningar om omställnings- och kompetensstöd samt löpande uppföljning av de som utför rådgivning och stöd. Enheten ska även hantera eventuell omprövning och överklagan av beslut.
Uppföljning och processtödsenheten kommer att arbeta med att leda och samordna utvecklingen av avdelningens arbetsflöden och systemstöd, avtalsuppföljning och kravställan på företagen som levererar tjänster till avdelningen. Enheten ansvarar också för förvaltning av verksamhetsdata, rapportering och analys av avdelningens eget arbete samt stöd till verksamhetens rådgivande fora.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetscontroller leder du avdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning samt medverkar i framtagande av årsredovisning och budgetunderlag såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt. Du arbetar strategiskt med analyser, rapporter och framtagande av beslutsunderlag gällande både verksamhets- och ekonomistyrningsfrågor.
Du igår i avdelningens ledningsgrupp och har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet. Du är också avdelningens kontaktpunkt mot Kammarkollegiets centrala ekonomiavdelning samt samordnar och tar fram förslag till avdelningsgemensamma styrdokument och är en utredningsresurs på avdelningen. Avdelningschefen kommer att vara din närmaste chef.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• En högskoleutbildning med inriktning ekonomi
• Flerårig och relevant erfarenhet av arbete som controller som inkluderat verksamhetsanalys
• Goda kunskaper i Officepaketet och i synnerhet i Excel.
• Mycket goda kunskaper i svenska såväl i tal som skrift
Erfarenhet från statlig verksamhet är meriterande.
Personliga egenskaper
Du har ett stort engagemang för verksamhetsstyrning och mycket god analytisk förmåga som du bidrar med för att utveckla verksamheten. Du har ett helhetsperspektiv och kan se samband, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är noggrann i utförandet. Som person är du drivande och har en god förmåga att nå resultat genom självständigt arbete men har också en god samarbetsförmåga. Du har en pedagogisk förmåga att omsätta ekonomisk information i både skrivna redovisningar och muntliga beskrivningar.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 27 mars 2022.
Kontaktpersoner
Anna Walldén, avdelningschef Den offentliga omställningsorganisationen, 054-776 88 88
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26