Vi söker verksamhetsledare till ArtNexus

Vi söker verksamhetsledare till ArtNexus

Arbetsbeskrivning

Konstnärsnämnden söker en verksamhetsledare till programmet ArtNexus, ett samarbete mellan Konstnärsnämnden och Sida som lanserades 2020. Nu har programmet verksamhet i Albanien sedan 2021 och i Armenien sedan 2022. Uppdraget från regeringen är att genom kultur- och biståndspolitiska insatser driva kapacitetsbyggande arbete. Programmets utgångspunkt är att verka för en stark konstnärlig frihet med yttrandefriheten som grund. Detta för att främja förutsättningarna för konstnärer att verka i våra partnerländer Albanien och Armenien. All verksamhet ska vara planerad utifrån partnerländernas behov. Vi kommer också att ha särskilt fokus på unga och kvinnor.
ArtNexus är en del av Konstnärsnämnden och bygger sin verksamhet på myndighetens kunskap om konstnärers villkor och behov i samverkan med andra svenska myndigheter och organisationer. Sida är vår huvudpartner och Sveriges ambassader i respektive partnerland bidrar med kompetens kring den lokala sociala, ekonomiska och politiska kontexten.
Du har din arbetsplats på Konstnärsnämndens kontor på Maria Skolg. i Stockholm. ArtNexus ingår i avdelningen Analys och samverkan, som leds av en avdelningschef. Som verksamhetsledare leder du arbetet, både nationellt och internationellt. Du kommer att ha verksamhets- och budgetansvar.
Du arbetar med god framförhållning i projektets alla delar samt kommunicera målsättning, planering och budget till berörda både inom och utanför myndigheten.
I arbsuppg. ingår bla.
· planera och producera aktiviteter tillsammans med nationella och internationella statliga och icke-statliga aktörer på svenska och engelska
· planera programmets utvärderings- och uppföljningsstrategi och dess genomförande i respektive partnerland
· handleda praktikanter som är kopplade till programmet
Kvalifikationer:
· minst treårig högskoleutbildning inom områden som är relevanta för tjänsten eller erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig och relevant för uppdraget
· förmåga att leda på ett sätt som syftar till och möjliggör förändring och utveckling av projektet
· dok. god förmåga att leda projekt med aktörer från olika länder involverade
· arbetslivserfarenhet från internationellt arbete på hög nivå
· erfarenhet av och förmåga att arbeta strategisk med samarbetspartners
· mycket goda kunskaper i sv. & eng. i tal och skrift
· erf. av arbete inom konst och kulturområdet
· god kunskap om och förståelse för konstnärers villkor och behov
· tidigare anställning vid statlig myndighet
Meriterande
· erf. av arbete på utlandsmyndighet eller svensk myndighet med internationella kontakter
· erf. från internationellt arbete med fokus på konst och kultur eller kulturpolitik
· utbildning i konflikthantering
· god kunskap om, konstnärers villkorerfarenhet av eget konstnärligt arbete i någon form
Personliga egenskaper
god förmåga att arbeta tillsammans med andra och upprätthålla tillitsfulla relationer både internt på myndigheten och med externa samarbetspartners.
·god förmåga att arbeta självständigt och välstrukturerat samt att representera myndigheten och kommunicera dess och programmets idé

· flexibilitet och förmåga att ta egna initiativ, hantera flera uppgifter samtidigt, förhålla dig till snabba deadlines och förändrade villkor.
· noggrannhet och ambition att leverera i tid och med hög kvalitet
I rekryteringsprocessen kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Upplysningar och ansökan
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 100 % under ett år, med möjlighet till förlängning till högst två år. Tillträde snarast eller efter överenskommelse.
I ditt pers. brev och CV ska du så utförligt som möjligt redogöra för vilka kvalifikationer, meriter och pers. egenskaper du uppfyller. Skicka din ansökan inklusive CV och pers. brev och löneanspråk senast den 7 augusti 2022, till e-post: rekrytering@konstnarsnamnden.se.
Likabehandlingsarbetet är viktigt för oss på Konstnärsnämnden och vi välkomnar olika erfarenheter som kan tillföra flera perspektiv. 
Information om tjänsten, avdelningschef Magnus Kirchhoff, magnus.kirchhoff@konstnarsnamnden.se eller tel. 08-506 550 92.
Fackliga företrädare är för SACO Sara Lönnroth, tel. 08-506 550 08, sara.lonnroth@konstnarsnamnden.se. och för OFR/ST Anneli Strömqvist, tel. 08-506 550 70, anneli.stromqvist@konstnarsnamnden.se.
From den 1 juli råder semestertider på myndigheten, då kan du mejla eventuella frågor till info@konstnarsnamnden.se.
Om Konstnärsnämnden
Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under regeringen som främjar konstnärlig utveckling och förnyelse. Vårt uppdrag omfattar yrkesverksamma konstnärer i hela landet, inom samtliga konstområden. Vi fördelar stipendier och bidrag, främjar internationellt utbyte samt analyserar och sprider kunskap om konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Vi samverkar regionalt, nationellt och internationellt, med myndigheter och organisationer, såväl inom sektorn som tvärsektoriellt. På Konstnärsnämnden arbetar ca 40 medarbetare och våra lokaler ligger på Söder i Stockholm.
Vi undanber oss alla erbjudande om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef för administration och verksamhetsstöd Åsa Finnström
08-506 550 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KONSTNÄRSNÄMNDEN STOCKHOLM
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 juni 2022
  • Ansök senast: 7 augusti 2022

Besöksadress

MARIA SKOLGATA 83
STOCKHOLM

Postadress

MARIA SKOLGATA 83
STOCKHOLM, 11853

Liknande jobb


Evenemangskoordinator, vikariat

Evenemangskoordinator, vikariat

22 november 2024

21 november 2024

Projektledare

Projektledare

19 november 2024