OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Omsorgsförvaltningen har ett viktigt uppdrag, att erbjuda omsorg, stöd och service till kommunens invånare, och arbetar för att ligga i framkant bl.a. när det gäller teknik och utveckling.
IFO består av fem enheter; Barn- och unga myndighet, Barn- och unga resurs, Vuxen myndighet, Vuxen resurs och Arbetsmarknadsenheten.
Till vår hjälp har vi våra ledord
Tillsammans och framåt - Mod och initiativ - Engagemang och service
Ditt uppdrag
Tjänsten är inriktad mot försörjningsstöd.
Då nuvarande socialsekreterare är föräldraledig avser tjänsten ett vikariat.
Beskrivning
Vuxen Myndighet ligger organisatoriskt under Avdelningen för Myndighet, Stöd och Behandling. Enheten består av enhetschef, 1:e socialsekreterare, administratör, boendekoordinator/boendelots, socialsekreterare som handlägger försörjningsstöd/mottagning av nyanlända/boendeärenden, samt socialsekreterare som handlägger missbruk/socialpsykiatri/våld i nära relationer.
Den tjänst vi nu söker arbetar i första hand med försörjningsstöd.
Vi söker en person med intresse för försörjningsstöd och det sociala arbetet. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med försörjningsstöd eller annan myndighetsutövning. Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet för uppdraget.
Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. På Vuxen Myndighet kommer du ingå i en arbetsgrupp med ett gott arbetsklimat där du får kollegialt stöd, nära arbetsledning, samt extern handledning.
Arbetsuppgifter
Ditt främsta uppdrag är att utreda, bedöma och fatta beslut om försörjningsstöd. I tjänsten ingår även att ta emot både nybesök, löpande ärenden och dagsakuta ansökningar. Arbetet innebär ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. I arbetet ingår även att ha ett tätt samarbete med interna och externa samarbetspartners.
I Skara arbetar vi med e-ansökan och har idag en hög användning av vår digitala ansökan. Arbetsmarknadsplaneringen för den enskilde genomförs av Arbetsmarknadsenheten Spektra och socialsekreterarna följer varje månad upp hur den enskilde följer sin planering.
För att lyckas i rollen behöver du
- Socionomutbildning eller utbildning som motsvarar kraven för befattningen
- God kännedom om lagstiftning inom området
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- Vara flexibel och stresstålig
- Vara samarbetsinriktad, men även ha förmågan att arbeta självständigt
- Kunna se utvecklingsmöjligheter
- B-körkort
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet
Vem är du?
Genom samarbete, nytänkande och ett stort servicefokus vill du vara med och utveckla Skara kommun till att bli en bättre stad att bo, leva och verka i.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en nära organisation där du har möjlighet till utveckling. Vi är professionella med stort servicefokus. Vi vågar genom att ta för oss och vill hela tiden bli bättre. Hos oss har du rätt till en rökfri arbetstid. Tillsammans skapar vi ett bättre Skara!
Urvalsprocessen påbörjas omgående och pågår löpande under hela ansökningstiden.
Skara, vår anrika landsbygdsstad, är formad av sin tusenåriga historia och gröna framtidstro och har ett perfekt geografiskt läge mellan Vänern och Vättern. Här finns ett rikt näringsliv, kulturutbud och ett aktivt föreningsliv. Skara kommuns medarbetare levererar varje dag Sveriges viktigaste jobb; vi ger våra äldre en hjälpande hand, vi lär barn att läsa och formar hållbara miljöer. Vi är med och skapar svensk välfärd helt enkelt!
Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen.