OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Omsorgsförvaltningen har ett viktigt uppdrag, att erbjuda omsorg, stöd och service till kommunens invånare, och arbetar för att ligga i framkant bl.a. när det gäller teknik och utveckling.
IFO består av fem enheter; Barn- och unga myndighet, Barn- och unga resurs, Vuxen myndighet, Vuxen resurs och Arbetsmarknadsenheten.
Till vår hjälp har vi våra ledord
Tillsammans och framåt - Mod och initiativ - Engagemang och service
Med inriktning mot försörjningsstöd, mottagning av nyanlända och boende.
Vuxen Myndighet ligger organisatoriskt under Avdelningen för Myndighet, Stöd och Behandling. Enheten består av 1 enhetschef, 2 st 1:e socialsekreterare, 1 administratör, 1 boendekoordinator/lots samt 7 socialsekreterare som handlägger försörjningsstöd, mottagning av nyanlända och boendeärenden samt 4 socialsekreterare som handlägger missbruk, socialpsykiatri och Våld i nära relationer.
Socialsekreterarna arbetsleds i det dagliga arbetet av två 1:e sekreterare. Den tjänst vi nu söker arbetsleder i första hand försörjningsstöd, mottagning av nyanlända och boende.
Vi söker en person med mångårig erfarenhet inom området. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbetsleda. Kraven är att du behärskar området och lagstiftningen. Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet för uppdraget.
Vi erbjuder dig en arbetsgrupp med kunniga och erfarna medarbetare med låg personalomsättning. Du kommer även få tillgång till extern handledning i en grupp med liknande funktioner.
Ditt uppdrag
Ditt främsta uppdrag är att arbetsleda i ärendefrågor samt fördela arbetet i gruppen, Du har också en konsulterande roll och ansvarar för att handleda i komplexa ärenden. I uppdraget ingår att ha en utvecklande funktion som innebär att hålla sig ajour med nyheter inom socialtjänsten, påtala behov av förändringar i verksamheten samt ansvara för uppdatering av riktlinjer, rutiner, mallar etc. du kommer bidra till att enheten arbetar mot omsorgsnämndens och avdelningens uppsatta mål. i rollen ingår också att introducera nya medarbetare.
Som 1:e sekreterare ansvara du inte för att handlägga egna ärende.
För att lyckas i rollen behöver du
• Socionomutbildning eller utbildning som motsvarar kraven för befattningen
• God kännedom om lagstiftning inom området
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Vara flexibel och stresstålig
• Vara samarbetsinriktad men även ha förmågan att arbeta självständigt
• Kunna se utvecklingsmöjligheter
• B-körkort
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet
Vem är du?
Genom samarbete, nytänkande och ett stort servicefokus vill du vara med och utveckla Skara kommun till att bli en bättre stad att bo, leva och verka i.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en nära organisation där du har möjlighet till utveckling. Vi är professionella med stort servicefokus. Vi vågar genom att ta för oss och vill hela tiden bli bättre. Hos oss har du rätt till en rökfri arbetstid. Tillsammans skapar vi ett bättre Skara!
Tjänsten är ett vikariat under ca ett års tid då nuvarande 1:e Socialsekreterare ska vara föräldraledig och avser heltid med tillträde enligt överenskommelse. Urvalsprocessen påbörjas omgående och pågår löpande under hela ansökningstiden.
Skara, vår anrika landsbygdsstad, är formad av sin tusenåriga historia och gröna framtidstro och har ett perfekt geografiskt läge mellan Vänern och Vättern. Här finns ett rikt näringsliv, kulturutbud och ett aktivt föreningsliv. Skara kommuns medarbetare levererar varje dag Sveriges viktigaste jobb; vi ger våra äldre en hjälpande hand, vi lär barn att läsa och formar hållbara miljöer. Vi är med och skapar svensk välfärd helt enkelt!
Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen.