OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Arbetsplats
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar, Avdelningen för myndighetsutövning, Avdelningen för utbildning, stöd och integration och Avdelningen för äldre och personer med funktionsnedsättning. Inom avdelningen för Myndighetsutövning finns tre enheter. Utredningsenheten för individ och familj, utredningsenheten för ekonomiskt bistånd och utredningsenheten för äldre och personer med funktionsnedsättning.
Tjänsten som familjerättssekreterare är placerad i staben inom avdelningen för Myndighetsutövning.
Arbetsuppgifter
Vi har behov av att utöka antalet handläggare inom familjerätten och söker därför ytterligare en familjerättssekreterare. Familjerättens uppgift är att med utgångspunkt från barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån föräldrabalken och socialtjänstlagen. Vi utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätten. Vidare ingår att göra adoptionsutredningar inklusive uppföljningsrapporter. Vi handlägger faderskapsärenden, avtal, pass- och namnärenden samt verkställer umgängen med umgängestöd. En del av arbetet är även att vara rådgivande i familjerättsliga frågor. Du kommer att ingå i ett team tillsammans med ytterligare en familjerättssekreterare.
Kompetens
Vi söker dig som har socionomexamen eller av socialstyrelsen godkänd likvärdig utbildning och som har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och familj samt önskvärt inom familjerättsligt arbete. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift. Du arbetar strukturerat genom att planera och organisera ditt arbete väl. Du har god administrativ och analytisk förmåga.
Du har kunskap om barn och barns behov. Du är ansvarsfull, har lätt för att samarbeta och intresserad av att möta människor från olika kulturer.
Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.