OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säter, en av Dalarnas vackraste och mest nära städer präglas av både småstad och landsbygd. Staden ligger i hjärtat av Dalarna med närhet till bra kommunikationer - Falun-Borlängeregionen ligger inom 20 minuters bilresa, flygplats finns runt hörnet och till Stockholm tar det ca två timmar med tåg. Att bo i Säter är att bo vackert och lugnt, men ändå ha aktiviteter, storstadsliv, utbildning, arbete och kommunikationer inom räckhåll. I Säter hittar du lugnet i tillvaron, samtidigt som du har nära till allt du önskar för dig och din familj. Nära till jobbet. Nära till skolan. En rikare fritid. En tryggare uppväxt för din familj.
Säters Kommun öppnar ett nytt Särskilt boende med en integrerad korttidsenhet under oktober 2023. Boendet är beläget centralt i Säter med utsikt över sjön Ljustern och har fått namnet Prästgärdet med anledning av dess position. Prästgärdet inrymmer totalt 70 lägenheter fördelat på två plan. På boendet Prästgärdet inryms även en daglig verksamhet och ett centralkök.
Visionen är att Prästgärdet skall erbjuda dem boende en personcentrerad, funktionsbevarande och sammanhållen vård av hög kvalité. I syfte om att skapa rätt förutsättningar till detta har stort fokus lagts på att tänka nytt gällande verksamhetens arbetssätt och på lokalerna i sig, i relation till målgruppens behov samt personalens arbetsmiljö.
Vi söker nu undersköterskor som vill vara med på vår nya resa inom både demens- och somatikvården.
Arbetsuppgifter
Utifrån biståndsbeslut och genomförandeplan hjälper du omsorgstagarna med deras behov. Arbetsuppgifterna innebär exempelvis att hjälpa och stötta omsorgstagaren i moment rörande städ, tvätt, måltidssituationer, personlig hygien, på- och avklädning. I arbetsuppgifterna ingår även att du ska utgöra ett stöd för individen i vardagen gällande aktivering, daglig utevistelse och social samvaro. Uppdraget innefattar även förflyttningar av omsorgstagare som inte själva kan förflytta sig. Hälso- och sjukvårdsuppgifter utförs på delegation av omvårdnadsansvarig sjuksköterska. Du är kontaktperson för en eller flera omsorgstagare, vilket innebär att du förväntas ha en fördjupad kunskap och engagemang för omsorgstagarens personliga omvårdnad. Som kontaktperson förväntas du upprätta en genomförandeplan som beskriver individens personliga behov och önskemål i relation till biståndsbeslut samt hur dem behoven ska tillgodoses.
Till din hjälp i uppdraget finns förutom dina kollegor även sjuksköterskor, sjukgymnast, arbetsterapeut samt två enhetschefer som ansvarar för vardera plan, på plats. Prästgärdet har även anställt två kvalitetsundersköterskor på 50 % vardera, vars fokus är att på uppdrag av enhetschef stötta all personal i exempelvis verksamhetssystem, dokumentation och genomförandeplaner, bemötande, rutiner med mera. Vidare har två samordnare på 50% vardera, anställts, vars uppgift är att planera dem dagliga insatserna utifrån biståndsbeslut/genomförandeplan samt aktivt arbeta med att samordna, stötta och delta i aktiviteter för dem boende. Övriga 50% arbetar kvalitetsundersköterskorna och samordnarna i vården tillsammans med er i syfte om att öka deras förståelse och insyn, och på så vis verklighetsförankra deras arbetsuppgifter i övrigt. Kopplat till boendet Prästgärdet finns även kontorstid, en administratör/bemanningsassistent som tillsätter vikarier vid korttidsfrånvaro. I dagsläget ses denna roll över i hopp om att kunna erbjuda detta även helgtid, för att minska behovet av att ni som undersköterskor skall behöva lägga tid på att ringa in personal helger, vid oväntad frånvaro.
Kvalifikationer
- Du ska vara 18 år eller äldre.
- Du ska vara utbildad undersköterska eller ha annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Du ska vara bekväm med att dagligen använda digitala verktyg och andra hjälpmedel i ditt arbete.
- Du ska kunna hantera det svenska språket väl i både tal och skrift, då daglig kommunikation och dokumentation sker på det svenska språket.
- Det är meriterade om du har arbetslivserfarenhet inom vård samt om du har erfarenhet av korttidsboende och/eller demensvård samt dokumentation.
Personliga egenskaper
- Det är av största vikt att du tycker om att arbeta med och för människor.
- Du är flexibel i ditt bemötande och arbetssätt, både gentemot kollegor, boende och anhöriga.
- Du vill bidra till en god, personcentrerad och kvalitetssäker vård och omsorg
- Du är tålmodig och arbetar motiverande för att bevara individens befintliga funktioner, öka individens livskvalité och tillgång till daglig stimulans.
- Du är serviceinriktad, strukturerad och trivs bra när du har många bollar i luften, utan att för den skull känna stress och press.
- Du reflekterar och arbetar för att utveckla det som både kan bli bättre på en verksamhetsnivå tillsammans med dina kollegor, och på en individnivå där du uppvisar en självinsikt, personlig mognad och prestigelöshet i vad du själv kan göra annorlunda för att bidra till förbättringar och utveckling.
- Du bidrar till ett gott arbetsklimat där glädje, engagemang, eget ansvar, samarbete, respekt och en öppen, ärlig samt tydlig kommunikation är viktiga komponenter.
- Du ser möjligheter hellre än svårigheter genom att arbeta lösningsfokuserat.
- Du är en trygg medarbetare som förmår att stå stadigt även under tuffare omständigheter, med en drivkraft som för dig framåt.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats där vi ständigt arbetar för att utveckla och förbättra förutsättningarna för våra vårdtagare, men även för oss som personal. Säters kommun arbetar även aktivt för att ta klivet in i en mer digitaliserad värld, vilket vi tror skapar möjligheter och bättre förutsättningar för alla.
Vi ser just nu över möjligheterna i att övergå till individuell schemaplanering, efter önskemål från personalgrupp.
Låter detta intressant och du vill arbeta på en arbetsplats där din insats verkligen gör skillnad och där du har en möjlighet att berika andra människors liv? Då är detta tjänsten för dig! Sök innan ansökningstiden är slut. För den som blir erbjuden tjänst förväntas tillsättning ske i september 2023, eller enligt överenskommelse.
Kontaktinformation
Linn Norman, Enhetschef, 0225-55056
Monica Embretsen, Enhetschef
Arbetsplats
Åsenvägen
Säter
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetsområdeschef Eva Jondelius
0225-55165
1:e socialsekreterare Gudrun Engström Larsson
0225-55165
Förvaltningschef Andreas Mossberg
0225-55152
Kommunchef Stefan Lundkvist
0225-55113
Enhetschef Fågelsången Camilla Thommes
0225-55286
Enhetschef Enbackagården Adriana Malmstedt
0243-78380
Verksamhetsområdeschef säbo och hemtjänst,Skedvigå Stig Eriksson
0225-55290
Enhetschef socialpsykiatri Pernilla Eriksson
0225-55648
Enhetschef gruppbostäder Lena Palmborn
0225-55647
Enhetschef personlig assistans Anna Skinnars
0225-55645