OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alingsås är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås har en central roll i Västsveriges utveckling och satsar på hållbarhet och livskvalitet i hela kommunen. Alingsås är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås har en central roll i Västsveriges utveckling och satsar på hållbarhet och livskvalitet i hela kommunen. Alingsås har 42 000 invånare år 2019. Socialförvaltningen bedriver verksamhet för funktionshindrade, individ- och familjeomsorg och kommunens arbetsmarknadsfrågor. Förvaltningen har en budget på runt 450 mkr. ARBETSUPPGIFTER Arbetsmarknadsavdelningen ansvarar för de kommunala arbetsmarknadsinsatserna, daglig sysselsättning för psykiskt funktionsnedsatta och för daglig verksamhet enligt LSS. Avdelningen består av tre olika enheter och har totalt ca 75 anställda. Avdelningens samtliga verksamheter har en gemensam profil och inriktning på att utveckla meningsfulla aktiviteter och professionella stödinsatser för arbete, aktivitet och individuell aktivering. Arbetsuppgifter: Arbetsmarknadssekreterarna arbetar med att utforma och följa upp insatser för de arbetslösa kommuninvånarna som Arbetsmarknadsavdelningen ansvarar för. Arbetsmarknadsavdelningen arbetar både med unga arbetslösa i åldern 18-24 år och arbetslösa över 25 år. Arbetsmarknadssekreterarnas uppdrag är att utforma lämpliga och individanpassade insatser som syftar till att rusta den enskilde för arbetsmarknaden. Det kan handla om utredning av arbetsförmåga, motivationsarbete, handledd praktik eller annat enskilt stöd. Arbetsmarknadssekreterarna skall aktivt samarbeta med arbetsplatser inom såväl offentlig som privat verksamhet och finna arbetsformer för att anskaffa praktikplatser och stödja dem som arbetsledar praktikanter från Arbetsmarknadsavdel-ningen. Även aktiv samverkan med andra professionella aktörer och nätverk runt den enskilde ingår i uppdraget och du bör därför vara utåtriktad, omvärldsorienterad och flexibel. Arbetsmarknadssekreterarnas arbete innebär ständig utveckling och förändring och kräver en förmåga att kunna anpassa arbetsmetoder utifrån ständigt förändrade förutsättningar och uppdrag. KVALIFIKATIONER -Du skall vara socionom eller ha annan högskoleutbildning med social eller beteendevetenskaplig inriktning som bedöms likvärdig -Du bör ha gedigen social utredarkompetens och ha erfarenhet av arbete med enskilda med komplicerad och sammansatt social situation -Du skall ha teoretiska kunskaper om sociala samband, samtalsmetodik och om hur individens sociala situation påverkas av inaktivitet och arbetslöshet -Du bör ha dokumenterad yrkeserfarenhet från socialt arbete inom individ och familjeomsorg, vara omvärldsorienterad och ha vana och intresse för att samarbeta med både offentliga och privata verksamheter -Du bör vara flexibel, utåtriktad, engagerad och har en god samarbetsförmåga -Du skall kunna arbeta självständigt utifrån givna uppdrag och kunna utforma ditt arbete utifrån flexibla behov hos målgrupperna och föränderliga förutsättningar för verksamheten -Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Stor vikt fästes vid personlig lämplighet Körkort önskvärt